Vladavini Zare ne nazire se kraj, a sudeći prema najnovijim planovima svijet još uvijek nije doživio vrhunac Inditexa. Naime, popularni brend brze mode ulaže u nove načine privlačenja kupaca te nakon uspjeha u Kini dovodi koncept live stream shoppinga u Europu i SAD.
Zara će ove godine proširiti svoju uslugu live stream shoppinga na Ujedinjeno Kraljevstvo, Europu i Sjedinjene Države, testirajući tako format koji je već iznimno popularan u Kini, ali je zapadnim kupcima zasada manje poznat.
Brend brze mode, čija je matična tvrtka Iditex, ulaže u nove načine za angažiranje kupaca jer analitičari očekuju da će prodaja rasti manje snažno nakon prvotnog izvanrednog porasta nakon pandemije. Petosatni live shopping showovi u Kini, koji se tjedno emitiraju na Douyinu, TikTokovoj kineskoj sestrinskoj stranici, pomogli su u povećanju prodaje Zare otkako su lansirani u studenom, navodi tvrtka za maloprodajnu analitiku Edited.
‘Želimo ovo prenijeti u zapadne zemlje, gdje livestream nije toliko popularan… ali mislimo zašto ne – iz perspektive zabave ovo je poput evolucije’, izjavio je Zarin glasnogovornik ove inicijative, čije se pokretanje očekuje između kolovoza i listopada.
Kupovina kao zabava nije novost – TV shopping kanali koje su gledatelji zvali kako bi kupili reklamirane proizvode bili su popularni desetljećima – ali društveni mediji i e-trgovina pokrenuli su novu eru livestreaminga, predvođenu Kinom gdje influenceri prodaju sve, od kozmetike do grickalica i to nevjerojatnim tempom.
Pandemija je mnoge trgovine stavila pred popriličan izazov – uslijed pada prodaje mnogi su stavili ključ u bravu, a etablirani web trgovci jedini su bilježili rast prihoda stvarajući plodno tlo za potpuno novi trend prodaje – Live Stream Shopping koji je prvo oborio sve rekorde u Kini, a sudeći prema svemu sada će se preliti i u ostatak svijeta. Live stream shopping je konceptu koji kombinira prijenos uživo i web prodaju, a obilježava ga interakcija između kupaca i prodavača u stvarnom vremenu. Vrlo interaktivna i prikazana u udarnim terminima, live stream prodaja Kini je osigurala titulu vodeće sile e-trgovine. A sve to je bilo previše primamljivo za vodeću silu brze mode.
Kako je nedavno rekao 48-godišnji Óscar Garcíja Maceiras, izvršni direktoru koncerna, svijet još uvijek nije doživio vrhunac Inditexa. Kako je tada navedeno, tvrtka planira nastaviti širiti prisutnost svoje internetske i fizičke trgovine, ‘ne samo u smislu otvaranja fizičkih trgovina na novim lokacijama, već i u smislu renoviranja, proširenja i preseljenja’. Sjedinjene Države su velika meta ekspanzije. Naime tvrtka ondje uzima manje od 50 centi od svakih 100 dolara potrošenih na odjeću i stoga to vidi kao izvrsnu priliku za povećanje tržišnog udjela, a live stream prodajom u Europi dodatno će učvrstiti svoj vladajući status.
Zarina revija na Douyinu prikazuje kineske modele koji nose Zara haljine i isprobavaju cipele i nakit. Također uključuje sekvence s modne piste i ‘backstage’ make-up snimke dok je razgovorni, ležerni stil prodaje u potpunoj suprotnosti od žustre i pomalo nametljive livestream prodaje po kojima su poznati drugi voditelji poput ‘Kralja ruževa’ Li Jiaqija.
Na emisiji uživo, koja se prenosi se iz prostora od 1000 četvornih metara u Šangaju, radi tim od 70 ljudi, a izmjenjuju se kutove između sedam kamera. U prosjeku privuče oko 800.000 jedinstvenih gledatelja po emisiji.
‘Takav Zarin pristup livestreamu izgradio je značajnu svijest o brendu u Kini’, rekla je analitičarka EDITED-a Krista Corrigan. A to itekako povoljno utječe na prodaju – Zara je u Kini rasprodala većinu veličina u 50 posto više proizvoda u prva tri mjeseca ove godine nego u istom razdoblju 2023. Livestream shopping također omogućuje Zari da dopre do kupaca iako se fizička prisutnost brenda u Kini smanjila s 570 trgovina u 2019. na samo 192 do 31. siječnja ove godine.
Prijateljski, ležerno i zabavno
U Ujedinjenom Kraljevstvu, SAD-u i europskim zemljama koje tek trebaju biti objavljene, Zara je odlučila uvrstiti live emisije na svojoj aplikaciji i web stranici umjesto platformi društvenih medija treće strane kako bi osigurala kontrolu nad estetikom.
Alfonso Segura, koji vodi konzultantsku tvrtku za modnu maloprodaju TFR sa sjedištem u Barceloni, rekao je da će joj to također omogućiti da poveća angažman i iskoristi svoju bazu podataka registriranih korisnika.
Ad hoc prijenosi uživo u prvi plan će stavljati određene kolekcije Zara Woman, a vodit će ih dvije ‘vrlo poznate’ modne ličnosti, otkrio je poznati brend, ne navodeći njihova imena. U cilju ‘prijateljskog, ležernog i zabavnog’ iskustva, emisije će biti nešto kraće od onih na Douyinu, u trajanju od 45 minuta do sat vremena, ali gledatelji će imati mogućnost reagirati u stvarnom vremenu pitanjima, komentarima i emotikonima.
‘Ne možemo uvijek točno predvidjeti hoće li ono što je uspjelo u Kini uspjeti i u zapadnoj Europi ili u Velikoj Britaniji,’ rekla je analitičarka JP Morgana Georgina Johanan. No, dodala je, Inditexovo ulaganje u live kupovinu primjer je njegovog zamaha i širenja te sposobnosti da bude na čelu eksperimentiranja s novim formatima.
I dok bi prije 10-ak godina većina rekla da ovaj način prodaje zaostaje za trgovanjem u online svijetu, danas live shopping bilježi sve veći rast. Asos, L’Oréal i Puma nalaze se među brendovima koji su tijekom posljednjih nekoliko mjeseci u Ujedinjenom Kraljevstvu pokrenuli TikTok Shop dok je platforma AliBaba AliExpress u ožujku pokrenula livestream show u Ujedinjenom Kraljevstvu pod nazivom ‘It Girls’ s influencericama uključujući Oliviju Attwood. Prvi rezultati su obećavajući – Asos je otkrio da je prva narudžba stigla unutar 30 minuta od lansiranja, a novi kupci čine 57 posto onih koji kupuju njegove proizvode putem TikTok Shopa.
Inditex je odbio reći koliko ulaže u ovaj novi format, ali moćna kompanija u obiteljskom vlasništvu vrijedna 133 milijarde eura ima snagu i sigurnosnu mrežu za eksperimentiranje s novim načinima prodaje, čak i ako uspjeh nije zajamčen.
Scena.ba