Slučajno ili ne, ali izvori iz HDZ-a BiH otkrivaju da Adnan Terzić, bivši direktor Autocesta želi preko Dragana Čovića hrvatsku putovnicu. Semir Efendić tvrdi kako je hrvatski lobi namjerno usmjerio Koridor najtežim pravcem zbog čega je jedna trećina autoceste sastavljena od vijadukta, mostova i tunela.
Policijski službenici Federalne uprave policije proveli su pod nadzorom Županijskog tužiteljstva u Zenici operaciju kodnog naziva ‘Landfill’ zbog sumnje u izvršenje kaznenih djela „Udruživanje radi činjenja krivičnih djela“, „Zloupotreba položaja ili ovlaštenja“, „Odavanje i neovlašteno pribavljanje poslovne tajne“, „Pranje novca“ i „Pomaganje“.
Podsjećamo, kaznenu prijavu je osobno podnio federalni premijer i čelnik SDP-a Nermin Nikšić.
Izvršeni su pretresi na devet lokacija u Zeničko-dobojskoj županiji, Sarajevskoj županiji i Posavskoj županiji. Uhićeni su Marin Nikolić iz Uprave Žepče, Boris Zekić iz Uprave Orašje, Reuf Kadrić, uposlenik Autocesta i Mustafa Musabegović, biznismen iz Sarajeva, te bivši direktor Autocesta FBiH Elmedin Voloder.
Martić zasada ‘zaobiđen’
Kako se između ostalog navodi, oni su imali i zlouporabili ‘povlaštene informacije’ o trasi Koridora VC. Tako su od nekoliko osoba kupili zemljište u vrijednosti od 36 tisuća maraka da bi ga onda prodali Autocestama za 460 tisuća maraka.
Objektivno, bilo je samo pitanje dana kada će policija i tužitelji krenuti u akciju, jer je premijer Nikšić još prije nekoliko mjeseci javno govorio o kriminalu na Koridoru između Zenice i Žepča.
U Žepču se također odavno govorilo o mutnim radnjama, u kavanama se tračalo o naglom bogaćenju Marina Nikolića, o sumnjivoj ulozi bivšeg ministra prostornog uređenja u Vladi FBiH Josipa Martića. On je čudnovato s pozicije ministra bio i vještak, procjenitelj poljoprivrednog zemljišta na dionici oko Žepča.
I još jedna vrlo zanimljiva i uznemirujuća informacija – šef kabineta ministra Martića je bio Josip Nikolić, brat uhićenog Marina Nikolića. No, nitko od njih, barem za sada, nije osumnjičen u akciji ‘Landfill’. Ali, razloga za brigu i besane noći navodno itekako imaju još neki poznati Žepčaci. Istraga će se nastaviti i proširiti.
Branković, Terzić…
S obzirom da je teški kriminal odavno popločao Koridor VC, sarajevska čaršija je ‘namirisala krv’, špekulira kako su nakon Volodera moguća policijska meta bivši ravnatelji Autocesta FBiH Nedžad Branković i Adnan Terzić.
Pouzdano se ipak još ne zna ‘šta se iza brda valja’. Indikativno je da je ispod radara promakla činjenica da je uhićen Mustafa Musabegović, koji vodi firmu “Saraj inženjering” d.o.o. Sarajevo. A stvarni vlasnik te kompanije je Nedžad Branković.
Za njega je poznato da je u obiteljskim vezama s Bakirom Izetbegovićem, liderom SDA i ubraja se među najbogatije Bošnjake. Mediji i javnost su ga svojevremeno razapinjali zbog prodaje sarajevskog Energopetrola zagrebačkoj INI. Ipak, Branković je pred sudovima oslobođen svih optužnica.
I u eri šefovanja Adnana Terzića JP Autocestama FBiH grmjelo je kako kriminal naprosto pršti na sve strane i duž Koridora VC.
-Odgovorni kadrovi SDA i HDZ BiH činili su sve da se autoputevi planiraju na geološki i graditeljski najtežim i najskupljim (!?) trasama, dok su se pitanja eksproprijacije rješavala sporo, na rubu zakona i uz ogromno negodovanje građana na štetu čijih posjeda se ucrtavala trasa puta. Sjetimo se protesta građana iz naselja u istočnom zaleđu Mostara, Bune i Blagaja čiji vinogradi, zemljište tj. izvor egzistencije bi trebali biti zbrisani radi nečije vrlo nelogične odluke da se hercegovačka dionica koridora Vc provuče, u građevinskom i financijskom smislu, najnepovoljnijom trasom. Dok je Adnan Terzić, direktor JP Autoceste FBiH vrlo rado i bahato uvjeravao javnost da je „koridor Vc veći društveni interes od nekoliko vinograda, nismo čuli niti jedno smisleno objašnjenje o tome zašto se planeri nisu držali optimalne trase puta M-17, zašto se udovoljavalo pojedinim tajkunima i autoritetima HDZ-a iz Hercegovine??? Njihove se lične interese pretpostavljalo društvenom interesu. Kada se objelodanila trasa južnog dijela koridora, postale su jasne „besmislene“ kupovine zemljišta u zaleđu sadašnjeg puta M-17 u koje su investirali tajkuni. Smisao ulaganja postao je svima jasan kada se došlo do eksproprijacije tog istog zemljišta (i isplata državnog novca) i naravno da sad cesta mora ići baš preko tih parcela. Sudbina običnih, malih ljudi čiji su se posjedi našli na trasi postali su nebitni. No, ta priča još nije gotova, raskrinkava ovih dana Terzićevu ulogu, ali i HDZ-a BiH i SDA, sarajevski medij.
Bezbroj prilika za pljačku
Mediji, a i stručna zajednica su ukazivali kako analiza metodologije potkradanja državnih para otkriva da se svjesno ugovaraju kratke dionice (do 5 km) i na svakom tom poslu između države, investitora i izvođača ima niz faza u kojima se manipulira troškovima.
Na ovaj način, pet po pet km, trebat će još najmanje 30-tak milijunskih ugovora da se dovrši koridor Vc kroz BiH, a to je bezbroj prilika za krađu basnoslovnih iznosa.
Drugi moment je probijanje rokova do 120%. Gradnja sitnih dionica traje i po šest godina što poskupljuje gradnju za 30 – 100%! Treba li naglasiti da su štete zbog nekorištenja i propuštene naplate putarine te izostanka općeg društvenog napretka koji donose ceste teško mjerljive, ali nisu zanemarive?
Ovdje je sasvim opravdano optužiti spomenute aktere opstrukcije gradnje najmanje za indolentnost, nestručnost, nerad u svim fazama pripreme, ali ima elemenata da im se stavi na teret i namjerno ometanje gradnje kako bi se oni osobno „ugradili“ u uvećane troškove uzrokovane kašnjenjima!
Hrvatska putovnica
Adnan Terzić do sada nije bio pod policijskom lupom. On je nedvojbeno provodio politiku tada vladajućih stranaka SDA i HDZ-a BiH. Slučajno ili ne, naši izvori iz centrale HDZ-a BiH otkrivaju kako se Terzić želi domoći hrvatske putovnice.
Njegov prijatelj Dragan Čović u tome igra ključnu ulogu, jer je ovlašten od službenog Zagreba da ‘potpisuje’ mišljenje za osobe iz BiH drugih nacionalnosti. Adnan Terzć je ortodoksni Bošnjak, ali može dobiti putovnicu kao i direktor OSA-e Džuvo.
O kriminalu na Koridoru VC, koji ima povijest još od projektiranja, ovih dana je govorio i čelnik Stranke za BiH Semir Efendić. On je teško optužio lobi Dragana Čovića da je namjerno projektiranjem usmjerio Autocestu kroz najgora područja u kojima su Bošnjaci brojčano dominantni.
Kao razlog je naveo podmukle namjere da se uspori gradnja Koridora, da on bude što skuplji, a zbog čega je, kako tvrdi Efendić, čak jedna trećina Autoceste izlomljena vijaduktima, mostovima i tunelima.
Scena.ba