Švicarske vlasti dale su zeleno svjetlo trogodišnjem pilot projektu postavljanja mobilnih solarnih panela na željezničku prugu u zapadnoj Švicarskoj. Riječ je o jedinstvenoj i revolucionarnoj tehnologiji koja je izazvala interes i u drugim zemljama. To je još jedan u nizu ‘zelenih projekata’ u cilju suzbijanja klimatskih promjena.
Povjerenje je dobila tvrtka Sun-Ways
Nakon gotovo godinu dana izrade prototipova, provođenja testova, mjerenja i dobivanja stručnih procjena, Savezni ured za promet u Švicarskoj (FOT) je ukazao povjerenje start-up kompaniji Sun-Ways. Riječ je o malenoj tvrtki iz Konstanza, gradića koji se nalazi na njemačkoj strani granice sa Švicarskom. Svoju novu solarnu tehnologiju testirat će na željezničkoj pruzi otvorenoj za promet u kantonu Neuchatel. Početna faza testiranja iznosit će 585.000 švicarskih franaka, javlja švicarski swissinfo.ch.
– Ovo će biti prvi put u svijetu da će se solarni paneli postaviti na željezničku prugu preko koje prolaze vlakovi, izjavio je direktor tvrtke Joseph Scuderi.Tvrtka će od proljeća 2025. krenuti s ugradnjom svog sustava uklonjivih solarnih panela na dionici pruge od 100 metara kojom upravlja TransN, tvrtka za javni prijevoz spomenutog kantona. Za početnu trogodišnju testnu fazu, 48 ploča bit će umetnuto na pragove između kolosijeka, zajedno s električnom infrastrukturon, kako bi se mogla ubrizgati energija u lokalnu mrežu.
Ideja o postavljanju panela duž željezničkim tračnica nije nova. Dvije druge tvrtke, talijanska Greenrail i engleska Bankset Energy, testirale su fotonaponske elemente ugrađene na željezničke pragove. Međutim, Sun-Ways je prvi patentirao uklonjivi sustav, u suradnji sa Švicarskim saveznim institutom za tehnologiju u Lausanni.Solarni moduli tvrtke se mogu instalirati ručno ili mehanički pomoću željezničkog stroja koji je dizajnirala Scheuchzer SA, švicarska tvrtka iz Bussignyja. Njihovi stručnjaci tvrde da se može instalirati do 1.000 kvadratnih metara solarnih panela dnevno. Svaki element solarne instalacije se može poprilično brzo ukloniti ili zamijeniti.
– U bilo kojem trenutku možete ukloniti ploče kako biste ponovno obavili zavarivanje, izvadili vijak ili promijenili prag, pojasnio je Scuderi.Postavlja se pitanje kakav bi utjecaj na okoliš mogla imati tehnologija solarnih tračnica. Iz tvrtke Sun-Ways tvrde da bi se paneli mogli postaviti na svih 5317 kilometara pitoreskne švicarske željezničke mreže. Pritom bi nacionalna mreža mogla proizvesti i do 1 TW/h (teravat-sat) solarne energije godišnje ili oko dva posto električne energije potrošene u Švicarskoj.
Projekt bi uskoro mogao zaživjeti i u drugim zemljama, na zadovoljstvo čelnih ljudi kompanije Sun-Ways. Ponajprije u državama poput Rumunjske, Južne Koreje i Španjolske.Hrvatska će morati pričekati na ovakve inovacije, no pogledajte ovdje kako izgleda vukovarska škola koja je dobila šest solarnih panela.