SAMO nekoliko dana nakon što su lopovi za nekoliko minuta ukrali osam komada francuskih kraljevskih dragulja iz Louvrea, bivši pljačkaš banaka izjavio je da je muzejske dužnosnike godinama ranije upozorio na očite sigurnosne propuste, među njima i vitrine uz prozore prema ulici koje su, kako kaže, bile “mačji kašalj” za provalnike.
David Desclos govori poput onoga što je nekad bio, profesionalca koji je znao utišati alarme. U razgovoru za Associated Press, ispred staklene piramide arhitekta I.M. Peija, bivši pljačkaš ispričao je da je godinama ranije ukazao na rizične prozore i vitrine u blizini galerije Apollo.
Louvre ga je 2020. pozvao da sudjeluje u internom podcastu o povijesnoj krađi iz 1792. godine. “Jeste li vidjeli te prozore? Mačji kašalj. Možete zamisliti bilo što. Ljudi pod maskama, kako se uvlače kroz prozore. Kroz prozore, pa čak i s krovova, ima mnogo načina ulaska”, tvrdi da je tada rekao više dužnosniku zaduženom za produkciju podcasta.
Dosad uhićena dvojica osumnjičenika
Vlasti su priopćile da su dvojica lopova 19. listopada u reflektirajućim prslucima razbila prozor galerije Apollo i električnim alatima provalila u vitrine. U roku od nekoliko minuta nestalo je osam komada kraljevskih dragulja, koje pojedini izvještaji procjenjuju na više od 100 milijuna dolara.
Deveti predmet, dijamantna kruna carice Eugenije, pronađen je vani, oštećena. Policija je uhitila dvojicu osumnjičenih, dok su ostali u bijegu. “Upravo onako kako sam predvidio. Došli su kroz prozore. Došli, uzeli i otišli”, kazao je Desclos.
Među najslabijim točkama navodi rekonstrukciju vitrina u galeriji Apollo iz 2019. godine. Tvrdi kako su stare vitrine bile konstruirane tako da bi se u slučaju napada dragocjenosti spuštale u sigurni prostor, dok nove to nemaju, ostavljajući predmete “nadohvat ruke”.
“Neshvatljivo je da su promijenili vitrine i time dragulje ostavili na dohvat provalnicima”, istaknuo je. Louvre se usprotivio takvim kritikama, tvrdeći da su nove vitrine sigurnije i u skladu s modernim standardima.
Desclos počeo krasti još kao dijeti
No Desclos kaže da je postojao još jedan očit propust: “Kad sam vidio taj prozor, pomislio sam da su ludi.” Svoje je primjedbe, tvrdi, iznio nakon snimanja podcasta, ali ih nije htio javno izreći.
“Nisam mogao u podcastu reći: ‘Evo kako provaliti.’ To bi mnogima dalo ideju”, napomenuo je.
Desclos je odrastao u Caenu u Normandiji, počeo krasti hranu kao dijete, potom prelazio na robne kuće i banke, a specijalizirao se za onesposobljavanje alarmnih sustava. Kasnih 1990-ih, kaže, s pomagačima je mjesecima kopao kroz gradske kanalizacijske cijevi da bi se za Božić domogao trezora Société Générale banke.
Danas je stand-up komičar, a u showu pod nazivom Hold-Up crpi materijal iz vlastite kriminalne prošlosti. Naglašava da unatoč svojoj zloglasnoj prošlosti nema nikakvih saznanja o aktualnoj pljački u Louvreu.
“Pravi dragulji bi trebali biti u trezoru”
Napetost u Louvreu traje već mjesecima. U lipnju je štrajk osoblja, uključujući i zaštitare, prisilio muzej na zatvaranje, dok su zaposlenici prosvjedovali zbog neizdrživih gužvi, kroničnog manjka kadra i, kako je rekao jedan sindikalni predstavnik, “nepodnošljivih” uvjeta. Tisuće posjetitelja s kupljenim ulaznicama tada su ostale ispod Peijeve piramide.
Desclosov savjet je jasan. Originali bi trebali biti u trezoru, a javnosti prikazane replike. “Pravi dragulji bi trebali biti u Banc de France”, poručio je. Prema francuskim medijima, nakon pljačke preostali komadi kraljevskih dragulja doista su premješteni u trezore središnje banke, gdje su pohranjeni uz zlatne rezerve i bilježnice Leonarda da Vincija.
“Trebali su me poslušati”, zaključio je Desclos.
Scena.ba





