Dolazak Lidla u Bosnu i Hercegovinu jedna je od najvećih poslovnih priča posljednjih godina kod nas, a najznačajnija za razvoj tržišta maloprodaje. Lidl već gradi ogromni logističko-distributivni centar u Lepenici kod Sarajeva površine 60.000 kvadratnih metara, vrijedan 100 milijuna eura.
Lidl je njemački maloprodajni lanac trgovina koji posluje s više od 12.000 objekata u 31 zemlji, a prisutan je u svakoj članici Europske unije, Srbiji, Švicarskoj, Velikoj Britaniji i SAD-u. Kompanija je u vlasništvu Schwarz Grupe, koja također uključuje lanac hipermarketa Kaufland.
U ekskluzivnom intervju za Bloomberg Adriju CEO Lidla BiH Toljan Papajorgji govorio je o narednim koracima svoje kompanije, karakteristikama tržišta u BiH, glavnim izazovima prilikom poslovanja kod nas, a posebno pri ulasku na tržište.
Kako gledate na tržište maloprodaje u Bosni i Hercegovini i koja su Vaša očekivanja za poslovanje Vaše kompanije u kratkom i srednjem roku u zemlji?
Bosna i Hercegovina je maloprodajno tržište gdje se koncept Lidla, koji nudi visokokvalitetnu robu po najboljoj cijeni, susreće s visokim stupnjem odobravanja potrošača. To znači da su tržište i kupci u BiH vrlo orijentirani na cijenu, te su kupci zahtjevni i dobro informirani u isto vrijeme. Oni znaju što žele, najbolju kvalitetu po razumnoj cijeni. I to je ključno obećanje Lidla našim kupcima u svim zemljama gdje Lidl posluje.
Osim toga, kupcima redovno nudimo promocije i popuste. Stoga smo sigurni da će tržište u BiH dobro reagirati na Lidl. U kratkom roku, sada radimo na tome da postanemo vidljivi i dostupni potencijalnim kupcima.
Koji su trenutno vaši najveći izazovi prilikom početka poslovanja u našoj zemlji? Gdje vidite prilike, a gdje prijetnje?
Cijeli maloprodajni sektor hrane u Bosni i Hercegovini suočava se s istim izazovima: imamo složene pravne okvire i podijeljeno tržište zbog podijeljene administracije. Bosna i Hercegovina nije članica EU, što također donosi razne izazove, primjerice s carinskim dažbinama i sličnim pitanjima. Međutim, Lidl je međunarodna kompanija s trgovinama u 31 zemlji, tako da imamo mnogo iskustva u otvaranju novih tržišta i izazovima koji dolaze s tim. Dodatno, Lidl uspješno posluje i u drugim zemljama koje nisu članice EU, kao što je Srbija.
Bosna i Hercegovina se vrlo dobro razvija u mnogim područjima i zbog toga je atraktivno tržište za nas. Pretpostavljamo da će kupci i dalje biti osjetljivi na cijene i cijeniti visok kvalitet, što je upravo ono što Lidl može ponuditi svojim kupcima.
Istovremeno, urbani razvoj u gradovima kao što su Sarajevo, Banja Luka i Mostar dobro napreduje i nudi mnoge mogućnosti za stambene, poslovne i infrastrukturne projekte. Na primjer, nedavno smo u Sarajevu započeli izgradnju našeg prvog logističkog centra. Ovdje ulažemo više od 80 milijuna eura i dugoročno stvaramo preko 200 novih radnih mjesta. U Bosni i Hercegovini vidimo mnogo visokokvalificiranih i motiviranih radnika koje će Lidl trebati za daljnji rast kompanije, a imamo otvorenu i vrlo učinkovitu suradnju s javnom administracijom koja nas podržava.
Kako nalazite rješenja za dominantni problem bh. ekonomije – nedostatak radne snage?
S obzirom na to da još nismo započeli popunjavanje radnih mjesta u prodavnicama ili našem skladištu, još nismo osjetili manjak kvalificiranih radnika u velikoj mjeri. Međutim, vrlo pažljivo pratimo razvoj situacije u vezi s ovim problemom. Lidl svojim zaposlenicima nudi brojne beneficije i redovno je prepoznat kao vrhunski poslodavac u raznim zemljama u kojima posluje. Također, želimo biti prvi izbor za potencijalne zaposlenike u BiH: osim atraktivne plaće, također cijenimo zadovoljstvo zaposlenika.
Scena.ba