Inflacija i inflatorni pritisci polako, ali sigurno popuštaju. Vidimo da brojevi koji su još prošle godine bili dvoznamenkasti širom razvijenog i nama referentnog svijeta, padaju. Osjeti se to i po najavama ili već primijenjenim mjerama smanjenja kamatnih stopa centralnih banaka u Europi i SAD-u. Pad inflacije je jasno uočljiv, a od prostora bivše Jugoslavije, najizraženiji je u Bosni i Hercegovini piše Aljazeera.
„Godišnja stopa inflacije u Bosni i Hercegovini je tijekom prošlog mjeseca pala sa srpanjskih 1,8 posto na 1,3 posto. Sada je najniža od travnja 2021. Istovremeno, cijene u Bosni i Hercegovini su na mjesečnom nivou u kolovozu porasle za 0,5 posto u odnosu na srpanj“, objavila je Agencija za statistiku BiH.
Javnost ili barem znatan broj građana ove podatke često ne tumači na ispravan način. Komentari na ovakve vrste, uglavnom agencijskih vijesti su: kako pada inflacija, a cijene rastu i nikada nisu bile više? Ako je uslijedio pad inflacije, zašto ne padaju i cijene?
Pritisak visokih cijena
Nepostojanje adekvatnog znanja, ali i argumentiranih odgovora, često opisuju i političare, i statističare, i ekonomiste i novinare, vjerujući da ih svi oni redom lažu. Pretpostavimo da građani pribjegavaju osnovnim matematičkim operacijama – ako je inflacija bila 7,5 posto, a sada je dva posto, cijene bi trebale biti niže za 5,5 posto?
„Zamislimo da je u godini A inflacija bila 10 posto, što je uzrokovalo značajan skok cijena. Ako je u godini B inflacija pala na dva posto, to znači da su cijene porasle za dva posto u odnosu na već visoke cijene iz godine A. Dakle, iako je inflacija usporila, potrošači i dalje osjećaju pritisak visokih cijena, jer su one kumulativno mnogo više nego što su bile prije početka rasta“, uvodi nas u temu Faruk Hadžić, makroekonomski analitičar i dekan Sarajevo School of Science and Technology (SSST) iz Sarajeva.
Kao ilustraciju navodi cijenu kruha u godini A koja je koštala 1,00 neke valute. Zbog inflacije od 10 posto cijena se u godini B povećala na 1,10. Ako je inflacija u godini C pala na dva posto, cijena kruha će porasti na 1,12. Iako je inflacija usporila, cijena kruha je i dalje veća nego što je bila u godini A, i to se osjeća u svakodnevnom životu. Pojašnjava da je važno razumjeti neke osnovne razlike, poput inflacije i nivoa cijena.
Razlika između rasta cijena i inflacije
„Inflacija mjeri stopu po kojoj rastu cijene roba i usluga u ekonomiji u određenom periodu, dok nivo cijena pokazuje apsolutne vrijednosti tih cijena u datom trenutku. Kada kažemo da je inflacija opala, to znači da cijene i dalje rastu, ali sporije nego u prethodnim periodima. Drugim riječima, inflacija se usporila, ali to ne znači da su cijene počele padati“, kaže Hadžić.
Ako smo razjasnili stajališta ekonomskih teoretičara, statistike i najšire javnosti, i dalje nismo odnos države prema cijenama te njenih i interesa građana. Pojednostavljeno gledano: državi odgovara inflacija i povećanje cijena. U svoje kase skupe više novca i kreiraju samohvale vrijedne rekordne iznose budžeta. I to bez ikakvog dodatnog rada i truda, samo su se prepustili stihijskim procesima. Uprava za indirektno oporezivanje i entitetske porezne uprave ne propuštaju navesti rekordne prihode. Međutim, dugoročno je to mač sa dvije oštrice, navodi Aljazeera.
„Što se tiče uloge države, ona je kompleksna. Država ima interes u stabilizaciji cijena kako bi zaštitila kupovnu moć građana, ali i u prikupljanju poreza. Više cijene mogu dovesti do većeg prikupljanja poreza po osnovu PDV-a, ali to je kratkoročno korisno samo za budžet. Dugoročno, visoke cijene mogu smanjiti potrošnju i ekonomski rast, što nije u interesu države. Zbog toga je važna pažljiva ekonomska politika koja balansira između stabilnosti cijena i zaštite standarda građana“, pojašnjava Hadžić koji je nedavno objavio listu proizvoda, šta su građani Bosne i Hercegovine mogli kupiti 2021, a šta danas za 100 konvertibilnih maraka. Razlika je ogromna.
Državni organi mogu posezati za nekim mjerama koje bi u tržišnoj ekonomiji trebale biti kratkoročne, poput ograničavanja marži trgovcima. U zemljama regije su one uvedene pojavom pandemije i donijele su neke, za mnoge građane nedovoljne rezultate.
U Bosni i Hercegovini je takva akcija u entitetu Federacija BiH nazvana „Zaključavamo cijene“, u entitetu Republika Srpska „Društveno odgovorni“. Vlada Hrvatske je uvela paket mjera težak 248 miliona eura za ublažavanje uticaja cijena u trajanju od šest mjeseci. U Crnoj Gori je u septembru počela akcija „Limitirane cijene“. U Sjevernoj Makedoniji je prošle godine provedena kampanja „Garantovana cijena“, a u Srbiji 2023. godine „Bolja cena – cena za narod“, koje sada nema, piše Financa.
Scena.ba