Srpski medij Insajder objavio je nove informacije o kolodvoru u Novom Sadu u kojem je u petak, pilikom pada betonske nadstrešnice, poginulo 14 ljudi, a troje ih je u teškom stanju.
“Objekt za koji je u skladu s ovim zakonom predviđeno izdavanje građevinske dozvole može se koristiti uz prethodno pribavljenu uporabnu dozvolu,” ovako glasi odredba Zakona o prostornom uređenju i gradnji.
Zahtjev koji prema Zakonu o prostornom uređenju i gradnji mora sadržavati potrebnu tehničku dokumentaciju predaje investitor, u ovom slučaju poduzeće “Infrastrukture željeznice Srbije”. Tek na temelju toga Ministarstvo graditeljstva, prometa i infrastrukture izdaje dozvolu.
Proces izdavanja uporabne dozvole uključuje inspekcijski pregled koji je, zbog veličine projekta, u ovom slučaju u nadležnosti resornog Ministarstva.
Inspekcija provjerava jesu li ispunjeni svi tehnički zahtjevi, sigurnosni standardi i propisi.
Na taj način osigurava se da objekt bude siguran za korisnike i da zadovoljava sve potrebne uvjete za svoju funkcionalnost.
Državna firma nije tražila ni privremenu uporabnu dozvolu
Prema Zakonu o prostornom uređenju i gradnji postoji mogućnost izdavanja privremene uporabne dozvole, koja bi također jamčila sigurnost građanima do izdavanja uporabne dozvole. Međutim, prema istraživanju Insajdera, državno poduzeće “Infrastrukture željeznice” nije osiguralo ni privremenu uporabnu dozvolu.
Građevinska dozvola izdana je prije tri godine i obuhvaća projekt izgradnje brze pruge te rekonstrukciju svih stanica duž pruge.
Novinari Insajdera uputili su pitanja poduzeću “Infrastruktura željeznica Srbije” o razlozima zašto nisu podnijeli zahtjev za izdavanje uporabne dozvole, ali odgovor do sada nismo dobili.
Pitanja su novinari također poslali resornom Ministarstvu, ali zasad ni od njih nisu dobili odgovor.
Nije dostupna sva dokumentacija
Više državno tužiteljstvo u Novom Sadu provodi ispitivanje brojnih osoba, među kojima su ministar graditeljstva, ravnatelj Zavoda za zaštitu spomenika kulture, te odgovorne osobe iz “Željeznica Srbije” i “Infrastrukture željeznica Srbije”. Tijekom rekonstrukcije zgrade željezničkog kolodvora otkrivene su nepravilnosti, a zahtjev za uporabnu dozvolu džavna firma nije podnijela iako je zgrada otvorena u dva navrata – u ožujku 2022. i srpnju ove godine.
Projekt rekonstrukcije, za koji je građevinska dozvola izdana prije tri godine, uključuje izgradnju brze pruge Beograd – Subotica i obnovu kolodvorskih zgrada na toj ruti. Dokumentacija je javno dostupna samo u ograničenom opsegu, bez detalja o procjeni stabilnosti objekta prije radova, piše novosadski portal 021.rs.
Tako se, bez daljeg objašnjenja kako je to zaključeno, navodi da je objekt “u građevinskom smislu, u dobrom stanju”.
Što piše u projektu
“Zbog nove organizacije prostora i višegodišnjeg neodržavanja, zabilježena su oštećenja na fasadi, krovu i interijeru, pa su potrebne sljedeće intervencije: zamjena stolarije i bravarije, ugradnja zidnih zavjesa, sanacija podova i krova, zamjena ograde, stropova, ugradnja dva električna lifta za 13 osoba, izrada nove galerije u predvorju, sanacija fasade od prirodnog i umjetnog kamena,” piše u projektu Centra za integrirane projekte (CIP)
Neki mediji kao uzrok pada nadstrešnice navode problem s odvodnjavanjem krova, koji je opisan u projektu. Naime, krovovi su ravni i odvod vode prolazi kroz skrivene vertikale u zidovima, što je zbog začepljenja uzrokovalo nakupljanje i curenje vode vidljivo na vencima i plafonima.
Projekt ne sadrži specifične stavke o rekonstrukciji nadstrešnice, nego samo spominje peronske nadstrešnice i one kod teretnog pothodnika. Projektom je predviđen niz intervencija radi obnove objekta i poboljšanja energetske učinkovitosti, uključujući zamjenu fasadne bravarije i dodavanje termoizolacije.
U projektu je planirana i zamjena horizontalnih nosača staklene fasade na centralnom dijelu zgrade. Zamjena staklenih površina i aluminijske bravarije uključivala je i zamjenu čeličnih nosača koji prenose opterećenje od vjetra na armirano-betonske stupove unutar zgrade.
Projekt uključuje i izgradnju nove galerije u predvorju, koja je smještena uz fasadne zidove na visini od +3,37 metara. Galerija je oslonjena na čelične nosače s betonskim temeljima na dubini od jednog metra, a pristup njoj osiguran je čeličnim stepeništem, pasarelom s prvog kata i panoramskim liftom.
“Lift je postavljen tako da direktno povezuje postojeću galeriju i prvi peron, s međustanicom na nivou nove galerije,” navodi se u projektu.
Problemi s curenjem vode
Inženjer geologije Zoran Đajić, koji je radio na projektu do ožujka 2023., kaže da u tom vremenu nije primijetio veće probleme na zgradi, poput pukotina i sličnog.
Đajić za 021.rs ističe da zgrada nije pretrpjela bitne promjene osim ovoga što je rađeno na nadstrešnici.
Navodi kako nije vidio izvještaj o stabilnosti zgrade i ne zna postoji li on. “Ali piše u projektu da je zgrada u dobrom stanju. To je onda slobodna procjena projektanata”, naglasio je.
Također je ukazao na probleme s odvodnjavanjem krova i curenje vode u podhodnicima, što su, kaže, nadzorni organi znali, ali problem nije riješen. Prema Đajiću, situacija se dodatno zakomplicirala kad su kineski izvođači dogradili podhodnike, gdje je došlo do prokišnjavanja. On naglašava kako je problem s drenažom trebao biti riješen potpunom izolacijom kanala prije postavljanja šina, no taj postupak nije pravilno izveden.
Dodatno opterećivanje nadstrešnice metalom i staklom
Đajić također iznosi kako su stupovi unutar zgrade bili u lošem stanju zbog integriranih odvoda koji nisu adekvatno funkcionirali, uzrokujući skupljanje vode na krovu.
Na kraju, Đajić ističe da se nadstrešnica vjerojatno ne bi urušila da nije došlo do dodatnog opterećenja metalom i staklom, što prema njegovu mišljenju nije bilo u skladu s izvornom funkcionalnošću nadstrešnice.