Zapadne zemlje imaju priliku ozbiljno uzdrmati rusku vojnu industriju, i to tamo gdje je najranjivija – u opskrbnim lancima za njezine borbene zrakoplove, piše Newsweek.
Prema novom izvješću britanskog think tanka Royal United Services Institute (RUSI), kombinacija strožih sankcija i ukrajinskih napada na industrijske pogone mogla bi teško pogoditi Moskvu.
Unatoč razvijenoj domaćoj obrambenoj industriji, Rusija i dalje pokazuje ‘visok stupanj ovisnosti‘ o uvoznim materijalima i komponentama potrebnim za proizvodnju svojih borbenih zrakoplova, navode autori izvješća Jack Watling i Nikolay Staykov. Analiza, koju je vidio Newsweek, bit će objavljena u utorak.

Prema autorima, ruska zrakoplovna industrija ‘ranjiva je na poremećaje i kašnjenja‘ u proizvodnji i održavanju letjelica, a upravo to bi nove zapadne sankcije mogle dodatno pogoršati.
Suhoj – najvažniji dio zrakoplovnog sektora
Moskva se tijekom gotovo četiri godine invazije na Ukrajinu snažno oslanja na svoju zračnu silu. Ruski su avioni često zasipali Ukrajinu razornim napadima (naročito upotrebom jedrećih bombi i krstarećih projektila), a zračne snage ipak su pretrpjele manje gubitke od kopnenih trupa, iscrpljenih dugotrajnim borbama na istoku.
Najvažniji dio ruskog zrakoplovnog sektora je ‘Suhoj‘, tvrtka koja proizvodi većinu ruskih borbenih zrakoplova, uključujući i rijetko viđeni Su-57, takozvani stealth lovac. ‘Suhoj‘ je 2022. ušao u sastav šire državne grupacije United Aircraft Corporation, a trenutačno proizvodi modele Su-30MK, Su-30SM, Su-34, Su-35S i Su-57.
Važno je napomenuti da nema točnih brojki o tome koliko aviona godišnje proizvodi Rusija, ali prema raznim procjenama, koje se temelje na izvješćima Ministarstva obrane Ruske Federacije pa do samog proizvođača, pretpostavlja se da je samo u 2024. proizvedeno između 90 i 100 novih borbenih aviona. To znači da su ruska proizvodnja više nego nadoknađuje vizualno potvrđene gubitke u Ukrajini (ukupno 168 aviona prema Oryxu, iako je stvarna brojka sasvim sigurno veća). No, tu svakako treba uračunati i trošenje letjelica koje je tijekom rata sasvim sigurno vrlo intenzivno.
Rusija koristi i druge tipove letjelica, poput strateških bombardera Tu-22M3, Tu-95, Tu-160 i transportnih aviona Il-78.

Analitičari ističu da Rusija teško pronalazi zamjene za materijale i alate koje uvozi, a u nekim segmentima postaje još ovisnija o stranim dobavljačima. U međuvremenu, mnoge zemlje koje su tradicionalno kupovale ruske zrakoplove okreću se drugim proizvođačima. Primjerice, Indija se odlučila za francuski Rafale umjesto za ruske modele.
– Zemlje članice NATO-a moraju razmisliti o tome što mogu ponuditi kako bi konkurirale Rusiji, ali i Kini, na tržištima gdje će uskoro biti potrebno zamijeniti zastarjele borbene flote, poručuju autori.
Kvalitetu nadoknađuju brojnošću
Iako ruski zrakoplovi ne mogu nužno parirati NATO-ovim ili kineskim po tehnološkim sposobnostima, njihova brojnost i stalni razvoj i dalje predstavljaju izazov, smatraju analitičari. Prema izvješću, ciljane sankcije prema dobavljačima u nižim razinama opskrbnog lanca ‘Suhoja‘ mogle bi Rusiju odsjeći od ključne europske opreme.

Sjedinjene Države, Ujedinjeno Kraljevstvo i Europska unija već su uvele niz paketa sankcija protiv Rusije zbog rata u Ukrajini. Američki predsjednik Donald Trump, navodno frustriran sporim napretkom mirovnih pregovora, prošlog je mjeseca sankcionirao dvije najveće ruske naftne kompanije, dok je Europska unija predstavila devetnaesti paket mjera. Trump je istodobno uveo i dodatne carine Indiji zbog njezine kupovine ruske nafte.
Ukrajina, s druge strane, sve češće gađa ruske vojne i industrijske pogone povezane sa zrakoplovnom proizvodnjom. Ti udari, procjenjuju analitičari, mogli bi otvoriti dodatne mogućnosti za međunarodne partnere da spriječe Rusiju u nabavi zamjenskih strojeva i alata potrebnih za održavanje proizvodnje.
Kijev već redovito pogađa ključne točke ruskog vojnog sustava – od skladišta goriva i rafinerija do kemijskih tvornica koje proizvode materijale za streljivo.
Na kraju, izvješće predlaže i ‘mekši‘ oblik pritiska: poticanje ruskih stručnjaka da napuste zemlju. Time bi Zapad iscrpio tehničko znanje i iskustvo presudno za održavanje ruske zrakoplovne industrije. Ako bi se u svijetu počelo sumnjati u pouzdanost ruskih zrakoplova, zaključuju autori, to bi moglo ozbiljno ugroziti izvoz vrijedan stotine milijuna, pa i milijarde, dolara, zaključuje Newsweek.
Scena.ba





