Hoćemo li ikada dočekati međunarodno istraživanje u kojem će bh. učenici biti barem prosječni?
Piše: Dragan Bradvica
dragan@dnevni-list.ba
Ovih dana, ali uostalom kao i svake godine svjedočimo prosvjedima ili drugim vidovima nezadovoljstva prosvjetnih radnika u Bosni i Hercegovini. Nezadovoljni su prvenstveno svojim plaćama, ali i uvjetima rada.
Naravno, dijelom su i u pravu jer danas je jako teško biti nastavnik ili profesor u ovoj farsi od države, u kojoj su šanse za uspjeh u društveno-političkom životu obrnuto proporcionalne znaju – što ste nepismeniji, neodgojeniji i beskrupulozniji rapidno vam rastu šanse za uspjeh. Uz to, pritisak roditelja koji nemalo puta prelazi sve granice dobrog ukusa nikada nije bio veći – kako na nastavnike i profesore, tako i na djecu.
Međutim, s druge strane, kako netko čiji su učenici ili studenti po svim mogućim međunarodnim istraživanjima debelo ispod europskog prosjeka uopće može tražiti bilo što? Kako je moguće da su nam škole i fakulteti prepuni ‘partijskih uhljeba’ upitnog znanja i obrazovanja, a onda nam upravo ti uništavaju budućnost djece, ali se ne libe žaliti i tražiti veće plaće?
U farsi je i to moguće.
ICILS 2023
A koliko smo propali kao društvo i država vidjelo se i ovog tjedna. Naime, Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH objavila je rezultate sudjelovanja naše države u velikom međunarodnom istraživanju ICILS 2023 (International Computer and Information Literacy Study). To čak niti u medijima nije adekvatno popraćeno, javnost to ne zanima, a politiku još manje. Jer našim nježnim ušima ne paše istina, nego laž. Laž ispunjava očekivanja, dok je istina nemalo puta gorka.
Naročito u BiH. A kako je tome tako svjedoči kako Republika Srpska nije uopće sudjelovala u istraživanju, ali i niti Županije Zapadnohercegovačka koja je, nakon uspješno provedenog probnog istraživanja, istupila u fazi provedbe glavnog istraživanja. Upravo u tim područjima računaju na to da je bolje istinu što dublje gurnuti pod tepih i širiti populizam i lažni optimizam.
A rezultati istraživanja su katastrofalni – učenici iz škola obuhvaćenih istraživanjem osvojili su 440 bodova, što je ispod ICILS prosjeka! Pojašnjenja radi, ICILS je međunarodno istraživanje koje procjenjuje računalnu i informacijsku pismenost učenika osmih razreda osnovnog obrazovanja, s ciljem pružanja uvida u način pripreme učenika obrazovnih sustava različitih zemalja za izazove digitalnog svijeta i tržišta rada.
Rezultati ICILS istraživanja za BiH pokazuju – kako učenici BiH posjeduju samo osnovne CIL vještine, s niskim postignućima, ispod ICILS 2023 prosjeka; kako usprkos velikoj uporabi IKT uređaja, nisu razvili potrebne vještine za efikasno korištenje digitalnih informacija, bilo kao korisnici ili kako njihovi potrošači; kako ne posjeduju dovoljno vještina potrebnih za samostalno korištenje digitalnih informacija i donošenje procjena o njihovoj vjerodostojnosti, relevantnosti i korisnosti; kako nastava u online režimu, za vrijeme pandemije COVID-19, kada je evidentno pojačana uporaba IKT uređaja, nije značajno doprinijela računalnim kompetencijama učenika itd.
PISA i TIMSS
Naravno, ono nije prvo istraživanje koje je pokazalo gdje se nalazimo. Podsjetimo, BiH je 2018. po prvi put sudjelovala u PISA testiranju (Program za međunarodnu procjenu postignuća učenika) kada su se učenici iz BiH pridružili više od pola milijuna petnaestogodišnjaka iz 79 zemalja koje su sudjelovale u PISA 2018 testu. BiH se od 79. zemalja koliko ih je sudjelovalo našla na 62. mjestu.
Djeca u BiH su za sve tri oblasti u prosjeku tri godine školovanja iza njihovih vršnjaka u zemljama OECD-a. Konkretnije, svaki drugi učenik u BiH je funkcionalno nepismen, a najlošija postignuća imamo iz prirodnih znanosti.
I umjesto da ovo bude alarm za uzbunu, smjene, ‘češljanje’ kadrova i čišćenje onim kojima tu nije mjesto, ‘bolesnik BiH’ je uradila ono što jedino zna – zabranila PISA testiranja. Protivljenjem iz RS-a sve je zaustavljeno pa i dalje možemo lagati sami sebe da su naša djeca wunderkindovi, najveći talenti za sport isl.
A kako je to, nažalost, daleko od istine potvrdilo je i TIMSS istraživanje. Istraživanje TIMSS prati trendove u znanju matematike i prirodnih znanosti i pruža podatke o učeničkim postignućima iz spomenutih oblasti i elementima koji na njih utječu. A učenici 4. razreda osnovnih škola iz BiH su ostvarili ispodprosječne rezultate. Na testu iz matematike ostvarili 452 boda, a na testu iz prirodnih nauka 459 bodova, što je značajno statističko odstupanje u odnosu na TIMSS prosjek koji iznosi 500 bodova. Konkretnije, svaki četvrti desetogodišnjak u našoj zemlji ne dostiže minimalnu razinu postignuća iz matematike.
I opet nikome ništa.
Ukrali djeci budućnost
Škole i fakulteti su nam od tada još ‘nakrcaniji’ politički podobnim kadrovima koji su iz mjeseca u mjesec nečim nezadovoljni. Roditelji na njih vrše neviđene pritiske zbog ocjena koje u najvećoj mjeri niti izbliza nisu odraz njihovog znanja. A onda dobivao ‘izgubljenu generaciju’ koja u digitalnom svijetu četvrtke industrijske revolucije ne može nikome biti konkurenta.
A i kako bi mogla. Politika nam nije odmakla od Otomana, Austro-Ugarske, Prvog i Drugog svjetskog rata, obrazovanje nam radi po zastarjelim obrazovnim programima prilagođenim za drugu industrijsku revoluciju (a i to je upitno), o kadrovima svo već sve napisali. Na ovaj način već smo ukrali budućnost bh. djeci. A to je ono najporaznije u moru poraznih činjenica u farsi zvanoj Bosna i Hercegovina.
Scena.ba