Odbijanje Europske komisije da ih izuzme iz viznog režima u EU otežava tim prijevoznicima posao do te mjere da će neki, ako se nastavi zatezanje iz Bruxellesa, morati zatvoriti poslove u BiH i ići u EU – kaže Forto.
Nakon što je za ponedjeljak, 28. travnja, najavljen dolazak oko tisuću kamiona u Sarajevo, ministar prometa i veza Edin Forto održao je sastanak s predstavnicima prijevoznika. Kazao je kako postoji niz problema koje su prijevoznici u javnosti i prethodnoj komunikaciji istaknuli, piše Večernji list BiH.
Međuresorna skupina
– Naglasili su kako je nekoliko stvari koje otežavaju njihov rad. Problemi prelaze iz sektora prometa i veza i na entitetsku razinu te na druge institucije poput sektora sigurnosti, UNO-a BiH, Granične policije BiH itd. Unaprjeđenje njihova statusa na graničnim prijelazima i boravka u EU jedan je od najvećih problema naših prijevoznika, ali i regionalno i pojedinim članicama EU-a. Vozači kamiona i autobusa te neki u regiji diskriminirani su u odnosu na strojovođe i pilote jer im se boravak u EU, dok su u transportu, računa kao da su tamo bili sa svojim obiteljima, a oni samo rade prijevoz. Odbijanje Europske komisije da ih izuzme iz viznog režima u EU otežava tim prijevoznicima posao do te mjere da će neki, ako se nastavi zatezanje iz Bruxellesa, morati zatvoriti poslove u BiH i ići u EU – naveo je Forto. Ističe kako bi to imalo velike posljedice na gospodarstvo u BiH.
– Razgovarali smo o širokom spektru tema. Ono što mogu reći je da ćemo nastaviti naše napore da s EU-om pokušamo riješiti ovaj problem da se može boraviti samo 90 od 180 dana za naše vozače. Pokrenuo sam na Vijeću ministara BiH formiranje međuresorne radne skupine unutar institucija BiH, koja će se baviti transportom. Odluka je u fazi pripreme za Vijeće ministara BiH i nadam se da će drugi ministri to podržati. Regionalno smo pokrenuli inicijativu za olakšice u transportu, posebno pri prelasku granica i na sljedećoj ministarskoj konferenciji, koja će se održati u Srbiji sredinom svibnja, zatražit ću da se regionalno nastupi prema EU kako bi se riješio problem boravka vozača – kazao je. Istaknuo je kako njihov problem nije samo problem boravka vozača nego i sustava u BiH, digitalizacije koju zagovaraju i traže kako bi lakše poslovali i kako bi se mogli natjecati s mnogo većim tržištima poput Poljske i nekim drugima u EU. – U idućim danima imenovat ću savjetnika u Uredu koji će se baviti samo olakšicama u transportu i koji će držati tjedne sastanke s prijevoznicima kako bi se sustavno riješili problemi prijevoznika – zaključio je Forto.
Cijenu plaćaju građani
Prijevoznici traže od bh. vlasti da učine više kako bi isposlovale dulji boravak bh. vozača na teritoriju EU-a, digitalizaciju ovog sektora, povrat trošarine i smanjenje zadržavanja bh. kamiona na graničnim kontrolama, pojednostavljeno, samo ono što već imaju vozači zemalja u okruženju. Ako ih vlasti ne budu čule, za 28. ovoga mjeseca najavljuju potpunu obustavu cestovnog prometa u zemlji do ispunjenja zahtjeva. Iako su iz Konzorcija godinama upozoravali vlast da će nesređeno stanje u transportnom sektoru stalno povećavati opće troškove, nitko ih, kažu, nije čuo.
Oglas
Urolog: Ovo uklanja uvećanu prostatu već nakon jedne upotrebe! Pokušajte >>>
hladan tušVozačima iz BiH više od 100 godina zabrane ulaska u Europsku uniju i 300.000 eura kazniProblem stroge uredbe EU-aViše od 2500 prijevozničkih tvrtki već registrirano izvan BiH
– Građani BiH su osjetili što znači ova naša priča. Cijene proizvoda su porasle, troškovi transporta također su porasli zato što institucije u BiH ne razumiju ili ne žele napraviti otklon – kaže prof. dr. Velibor Peulić, glavni koordinator Konzorcija “Logistika BiH”. U Konzorciju smatraju da se moglo učiniti više na promjeni takozvanog pravila 90/180 EU koje naše vozača, za razliku od ostalih, tretira i kažnjava zbog duljeg boravka kao turiste, a ne profesionalne vozače. Prijevoznici su godinama upozoravali vlasti da se, po uzoru na Crnu Goru, mora riješiti povrat barem 50 posto trošarina, da se ovaj sektor, kao u Hrvatskoj, Srbiji i Sloveniji, digitalizira te da se smanji vrijeme kontrole na granicama koje sada po voznoj jedinici iznosi 16 sati. Prijevoznici su vlastima dali rok do 25. travnja. Tri dana poslije, ne bude li napretka, najavljuju potpunu obustavu cestovnog prometa u zemlji. – To se sve može riješiti u nekih deset dana. Zato ćemo svima jasno označiti tko je bio uzročnik svih ovih problema u posljednjih 20 godina – kaže Peulić.