Rukovodioci državne Agencije za policijsku podršku koristili su službene automobile za privatnu vožnju do rodnih mjesta u Bužimu i Tomislavgradu, iako na to nisu imali pravo. Neke od tih vožnji pravdali su putnim nalozima sa netačnim podacima. Pozicije direktora i zamjenika su koristili i za službena putovanja po Evropi, Aziji, Sjevernoj i Južnoj Americi, piše CIN.
Husein Nanić, bivši direktor Agencije za policijsku podršku Bosne i Hercegovine (BiH), i njegov zamjenik Miše Ćavar koristili su službene automobile za privatna putovanja.
Oni su za osam godina prešli skoro 300 hiljada kilometara službenim autima, putujući do rodnih mjesta u Bužimu i Tomislavgradu, iako na to nisu imali pravo. Koristili su ih i za vrijeme vikenda, praznika i godišnjih odmora.
Ova putovanja su u putnim nalozima pravdali netačnim podacima. Troškovi goriva i održavanja su građane BiH koštali više od 111 hiljada maraka.
Nanić i Ćavar su imali osiguran smještaj blizu radnog mjesta u Sarajevu, a za osam godina dobili su oko 40.000 KM naknade za odvojeni život koja se službenicima isplaćuje za troškove života izvan mjesta prebivališta.
Novinari Centra za istraživačko novinarstvo (CIN) otkrivaju da je Nanić bez putnog naloga službenim automobilom u privatnom aranžmanu putovao i izvan BiH za vrijeme godišnjeg odmora.
Nanić i Ćavar ova vozila nisu koristili jedino kada su putovali na sajmove i konferencije u: Las Vegas, Novi Zeland, Kinu, Katar, Singapur, Peru i druge atraktivne destinacije.
Na ova putovanja potrošili su više od sto hiljada KM budžetskog novca iako aktuelni direktor Agencije Enver Hadžiahmetović kaže da ona nisu donijela nikakvu korist Agenciji. „Ovo su bila turistička putovanja.“
Husein Nanić je u julu 2018. godine službenim vozilom učestvovao u saobraćajnoj nezgodi u rodnom Bužimu. Ukupan trošak nastale štete bio je 2.557 KM (Foto: Facebook)
Najbolje idu službeni automobili
Agencija za policijsku podršku BiH je birokratska institucija u kojoj se gotovo svi poslovi, od kojih je najvažnija nabavka opreme i oružja za policiju, obavlja u radnom vremenu od osam do šesnaest sati. S obzirom na to da sve agencije registrovane na državnom nivou mogu donositi interna pravila, Nanić i Ćavar su sebi omogućili da službena vozila mogu koristiti 24 sata dnevno.
Prema Pravilniku o uslovima nabavke i načinu korištenja službenih vozila u institucijama BiH, automobile bi trebalo koristiti isključivo u službene svrhe. Međutim, Nanić i Ćavar su najveći broj pređenih kilometara pravdali „posjetom porodici“.
Analizom dokumentacije Agencije za policijsku podršku BiH, Autocesta Federacije BiH (FBiH), Autoputeva Republike Srpske (RS) i Hrvatskih autocesta, novinari CIN-a su otkrili da su njih dvojica koristili službene automobile za vrijeme vikenda, ali i godišnjih odmora.
Nanić je u aprilu 2016. kao kadar Stranke demokratske akcije (SDA) imenovan za vršioca dužnosti direktora, što znači da nije morao prolaziti konkursnu proceduru. Da je imenovan u redovnoj proceduri, kao inženjer hemije ne bi mogao biti na ovoj poziciji. Međutim, Vijeće ministara BiH je po njegovom prijedlogu promijenilo sistematizaciju i stavilo tehničke i prirodne nauke kao uslov za imenovanje direktora. Tako je Nanić sebi omogućio da u septembru 2017. putem konkursa bude imenovan na ovu poziciju.
Kada je Vijeće ministara u septembru 2021. raspisalo konkurs za direktora Agencije, on je bio najbolji kandidat. U međuvremenu je došla smjena vlasti pa je novi saziv Vijeća ministara zanemario stari javni poziv i raspisao novi na kojem je Enver Hadžiahmetović bio najbolji.
Nanić je zbog toga tužio državu. Sud BiH je na koncu donio prvostepenu presudu da se poništi javni poziv na kojem je izabran Hadžiahmetović, naloživši da se Nanić imenuje ponovo na poziciju direktora. Odluka još uvijek nije postala pravosnažna.
Prije nego što je imenovan za v. d. direktora Agencije, pet godina je bio direktor Agencije za razvoj visokog obrazovanja BiH. On je prije toga u tri mandata bio zastupnik u Parlamentu FBiH i jednom u Parlamentu BiH nakon čega je za godinu dana primio 54.895 KM „bijelog hljeba“
Nanić je tokom sedmogodišnjeg upravljanja Agencijom najmanje 215 puta otišao iz Sarajeva u posjetu porodici službenim vozilima. Troškovi goriva, putarina i održavanja išli su na račun države. Istovremeno je primao i naknadu za odvojeni život, dok naknadu za smještaj nije dobijao jer ima dva stana u Sarajevu.
On je od 2016. godine imao na raspolaganju „Citroena C5“, sve do sredine 2017. kada mu je kupljen „Hyundai Tucson“.
Kilometraže na Nanićevim službenim automobilima su se znatno povećavale pa ih je kroz vođenje evidencije bilo potrebno nekako opravdati. Analiza pokazuje da one obiluju nelogičnostima i lažnim podacima.
Iako je udaljenost najdužeg puta od Sarajeva do Bužima 377 kilometara, u evidenciji korištenja Nanićevog vozila se ta udaljenost razlikovala tokom godina − na pojedinim putnim nalozima i za do 150 kilometara. U onoj iz septembra 2016. stoji da je na putu iz Sarajeva za rodno mjesto prešao 423 kilometra, što je pedesetak kilometara više od stvarne kilometraže najdužeg puta preko Doboja.
Godinu poslije njegovog imenovanja Agencija za policijsku podršku je kupila novi automobil – terenac „Hyundai Tucson“. Novi terenac je plaćen skoro 50 hiljada KM, a za šest godina, do Nanićevog razrješenja u julu 2023. godine, već je prešao više od 234.000 kilometara.
Posljednje tri godine mandata je uglavnom zaokruživao brojku pređenih kilometara na putu od glavnog grada do rodnog mjesta na 400 kilometara. Također, zaokruživane su i brojke pređenih kilometara lokalne vožnje po Sarajevu tokom skoro svakog radnog dana na 50 kilometara.
Nanić je novog terenca koristio za vrijeme godišnjeg odmora u drugoj polovini augusta 2019. godine.
Podaci Hrvatskih autocesta otkrivaju da je ENC uređaj za naplatu putarine iz njegovog službenog auta od 19. do 25. augusta šest puta evidentiran na naplatnim kućicama na autoputu od Karlovca do Zagreba. U evidenciju o radu vozila upisano je da je u tom periodu vozio na relaciji Sarajevo – Bužim – Sarajevo.
Također, Nanić je pretposljednjeg petka u novembru 2019. otputovao u Bužim gdje je, prema upisanim evidencijama, službeni terenac bio parkiran tokom vikenda i u ponedjeljak – na Dan državnosti BiH. Međutim, Hrvatske autoceste su tog 25. novembra njegovog službenog terenca evidentirale na naplatnim kućicama autoputa Karlovac – Zagreb.
Isto se desilo i mjesec dana poslije gdje je u evidenciju rada vozila upisano da je putovao iz Sarajeva u Bužim. U ispisu prolazaka Hrvatskih autocesta je navedeno da je njegovo službeno vozilo taj dan bilo na autoputu od Zagreba do Karlovca.
Nanić je službenim automobilima sudjelovao u pet saobraćajnih nezgoda od kojih je najmanje tri skrivio on. Ukupna šteta koja je načinjena je 9.212 KM. On je odbio dati intervju za CIN.
Enver Hadžiahmetović, aktuelni direktor Agencije za policijsku podršku, podigao je krivičnu prijavu protiv svog prethodnika, navodeći u njoj da je Nanić službenim vozilom prešao 180.000 kilometara više nego što su bile potrebe obavljanja njegovog posla.
„To su značajna sredstva koja štete ovaj budžet i, na kraju, to je, smatram da se radi o koruptivnim radnjama“, rekao je Hadžiahmetović.
Na pitanje novinara CIN-a da li će podnijeti krivičnu prijavu i protiv Ćavara, Hadžiahmetović je odgovorio:
„Pa, gledajte, sve ovo što je radio Nanić, radio je i on. Ja se nadam da će ići krivična prijava i protiv njega. On je samo u manjem obimu, a isti je modus operandi“.
Infografika: Željko Todorović (CIN)
Sad pa sad u Tomislavgrad
Miše Ćavar je pravnik iz Tomislavgrada koji je karijeru počeo 1999. godine kao stručni saradnik u Ministarstvu unutrašnjih poslova Kantona 10 da bi preko Federalne obavještajno-sigurnosne službe i drugih institucija stigao do radnog mjesta u Službi za poslove sa strancima na državnom nivou gdje je radio 11 godina.
On je krajem 2017. godine imenovan za zamjenika direktora Agencije za policijsku podršku. Do jula 2023. godine je na ime plate, toplog obroka, jubilarne nagrade i regresa naplatio 180.910 KM budžetskog novca. Novcem građana mu je sve vrijeme plaćan smještaj u Sarajevu, a dobijao je i naknadu za odvojeni život. To je koštalo dodatnih 50.846 KM.
Uprkos svim benefitima, obilno je zloupotrebljavao i službeno vozilo za odlazak u rodni grad, kako za vrijeme radnog vremena tako i za vrijeme vikenda, praznika i godišnjih odmora.
Prema Odluci o načinu i postupku ostvarivanja prava zaposlenih u institucijama BiH, službenici koji koriste automobile za odlazak sa posla kući ne mogu dobijati naknadu za odvojeni život i smještaj.
Do jula 2024. godine je skoro 350 puta otišao iz Tomislavgrada za Sarajevo i nazad.
Ćavar nije krio da je i u rodnom gradu koristio službeno vozilo. U šihtericu je upisivao „Tomislavgrad – loko“, što podrazumijeva korištenje automobila u krugu od 50 kilometara.
Autoceste FBiH su njegovo vozilo gotovo uvijek evidentirale za vrijeme radnog vremena, najčešće petkom kada bi putovao prema Tomislavgradu i ponedjeljkom kada bi se vraćao za Sarajevo.
Tokom druge polovine jula 2019. bio je na godišnjem odmoru. Analizom dokumentacije novinari su pronašli da je tada službenim vozilom otputovao u Tomislavgrad, a u evidenciju je za to vrijeme upisivano „Tomislavgrad – loko“.
Servisiranje njegovog službenog citroena, a kasnije toyote građani su platili 13.467 KM.
Ni on nije želio razgovarati sa novinarima.
Miše Ćavar je kao opravdanje aktuelnom direktoru za korištenje službene toyote za odlazak u Tomislavgrad naveo da isto radi niz službenika koje je imenovalo Vijeće ministara BiH (Foto: CIN)
Besmislena službena putovanja
Agencija za policijsku podršku je od oktobra 2016. do maja 2023. potrošila više od 168 hiljada maraka za službena putovanja svojih uposlenika izvan BiH, od čega su samo Nanić i Ćavar potrošili 102.762 KM.
Nanić je bio u: Parizu, Dubaiju, Berlinu, Astani (Kazahstan), Aucklandu (Novi Zeland), Limi (Peru), Singapuru, dok je Ćavar obišao: Moskvu, Madrid, Brisel i Amsterdam. Zajedno su bili u: Istanbulu, Dohi, Lianyungangu i Las Vegasu. Ovo su samo neke destinacije na koje su putovali u ime Agencije.
Agenciji su se nakon zahtjeva čelnika iz budžeta odobravala godišnja sredstva za putne troškove. Cilj putovanja trebalo je biti kadrovsko osposobljavanje, praćenje novih informacionih i komunikacionih tehnologija te praćenje novina u vezi sa naoružanjem i policijskom opremom.
Međutim, umjesto stručnih uposlenika Agencije, na većinu ekspertnih konferencija i foruma putovali su hemijski inženjer Nanić i pravnik Ćavar.
„Neophodno je da oni (informatičari, op. a.) stiču nova znanja i imaju uvid u trendove i inovativne IT tehnologije da bi se stvorili uslovi za izvršavanje naše zakonske nadležnosti“, naveo je Hadžiahmetović.
Nanić je bio na najmanje četiri konferencije posvećene informacionim i telekomunikacionim tehnologijama: dva puta u Beogradu te u Hanoveru i Beču što je koštalo više od sedam hiljada KM.
U Beč je otputovao u maju 2017. službenim automobilom. Prema podacima Agencije, prije putovanja je sebi isplatio akontaciju od 1.000 KM, a dobio je i 524 KM dnevnica. Troškovi goriva, putarina, parkinga i taksi usluga koštali su građane 711 KM.
Pored toga, dva puta je bio i na sajmu sigurnosti i zaštite od požara u Dubaiju u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Kako sajmovi zaštite od požara nemaju nikakvog doticaja sa nadležnošću Agencije, direktor Hadžiahmetović je posumnjao da je razlog Nanićevog odlaska u Dubai zapravo bio posjeta kćerki.
„Mi nemamo veze sa protivpožarnom zaštitom. (…) Tamo mu je kćerka u Dubaiju živi i on ode sa ženom“, rekao je Hadžiahmetović.
Nanić je na sajmovima sigurnosti i zaštite od požara bio i u Lozani u Švicarskoj, kao i u Istanbulu u Turskoj.
Hadžiahmetović navodi da većina Nanićevih putovanja nije opravdana jer tematika tih događaja nije u nadležnosti Agencije za policijsku podršku.
Nanić je u Lozanu otputovao službenim automobilom krajem 2018. godine gdje je prisustvovao na, kako je naveo u putnom nalogu, forumu iz oblasti sigurnosti. Dvije sedmice nakon toga njegova supruga Sabina je na društvenim mrežama objavila fotografiju na kojoj je bračni par Nanić ispred Olimpijskog muzeja u Lozani.
Husein Nanić sa suprugom Sabinom u švicarskom gradu Lozani. Fotografija je objavljena na Facebooku dvije sedmice nakon Nanićevog službenog putovanja u Švicarsku (Foto: Facebook)
„Securite Lausanne 2018“ je forum na kojem su prezentovani trendovi i tehnologije zaštite na radu, zaštite u objektima i vatrozaštite što nije u opisu rada Agencije za policijsku podršku.
Forum je održan od 14. do 16. novembra tako da je Nanić dan poslije završetka krenuo prema Sloveniji, gdje je prenoćio, pa je sutradan nastavio put prema Sarajevu. Troškovi smještaja i dnevnica građane su koštali oko 1.900 KM.
„Vršena su plaćanja troškova prijevoza, smještaja, dnevnica, taksi usluga, putarina, kupovine SIM kartica i ostalog“, navodi direktor Hadžiahmetović.
Nanić je bio i na konferenciji u vezi sa obukom mirovnih misija u Aucklandu na Novom Zelandu i u Limi u Peruu, što također nema veze sa nadležnošću Agencije i što je koštalo više od 11.000 maraka.
„Moraš koristiti službena putovanja u skladu sa zakonom koji ti daje ovlaštenja. Mi smo zaduženi za tendere, mi smo zaduženi za IT, mi smo zaduženi za pravo. Odakle sada ja mogu da idem na vojnu opremu, odakle ja sad mogu da idem na vojne misije, recimo u Limu?! Kakve veze ima UN misija sa direktorom Agencije koja se bavi logistikom“, komentarisao je Hadžiahmetović.
Nanićev zamjenik Ćavar putovao je na konferencije telekomunikacionih i informacionih tehnologija 2018. u Moskvu i 2023. u Amsterdam. Let, smještaj, dnevnice i ostali troškovi za ova putovanja koštali su 4.132 KM.
Na pitanje čime su rezultirala ova putovanja širom svijeta, direktor Hadžiahmetović odgovara: „Rezultata nema. Nijedan sajam koji je bio nije poboljšao rad ove agencije.“
Scena.ba