Na modelu Performance značajno su izmijenjeni mehanički elementi šasije kako bi pratili poboljšanje performansi pogonskih sustava i ovjesa. Konstrukcija je kruća, promijenjene su opruge, šipke stabilizatora i ležajevi kako bi šasija imala bolje performanse i bolje reagirala.
Prije gotovo deset mjeseci smo na svom testu imali osvježeni ulazni model u svijet električnih automobila Tesla, Model 3. Dobro, ovaj testni primjerak i nije baš bio ulazni model, jer je njegova oznaka bila Long Range Dual Motor All-Wheel Drive. I mislili smo tada da je to ono najbolje što nam najmanji automobil Tesle može ponuditi. No čini se da smo se prevarili, jer je američki proizvođač isključivo električnih automobila krajem travnja ove godine predstavio Model 3 Performance.
Iako je ‘obični’ Model 3 već sam po sebi vrlo okretan i zabavan za vožnju zahvaljujući niskom gravitacijskom središtu i dinamičnoj šasiji, Tesla je uz nekoliko hardverskih ažuriranja uspjela kreirati pristupačan, zabavan i svestran sportski automobil koji oduševljava pri vožnji bilo na ravninama ili kroz zavoje.
Tako je šest godina nakon prvih isporuka vozila Model 3 Performance, zahvaljujući najnovijim proizvodnim i inženjerskim mogućnostima dizajniran, projektiran i izrađen proizvod vrlo drugačijih i iznimno visokih performansi. Nadograđujući se na kvalitetu i poboljšanja platforme koje ima najnoviji Model 3, novi Model 3 Performance pruža iskustvo koje je više usmjereno na vozača, a osim toga ima jedinstvena svojstva i elemente dizajna.
Spomenimo samo neke brojke Modela 3 Performance: AWD pogon na sva četiri kotača s dva e-motora, više od 460 KS, ubrzanje od 0 do 100 km/h za samo 3,1 sekundu te maksimalna brzina od 262 km/h.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Model 3 Performance je ipak drugačijeg dizajna od ostalih modela. Nova prednja i stražnja maska upečatljivije su, aerodinamičnost je poboljšana i model ima integrirane kanale za hlađenje koji zajedno sa stražnjim difuzorom i spojlerom od karbonskih vlakana optimiziraju stabilnost pri podizanju i pri većim brzinama.
Ne zaboravimo, Tesla tvrdi da je više od 50 posto komponenti ažuriranog Modela 3 osvježeno kao odgovor na povratne informacije kupaca, s krajnjim ciljem poboljšanja profinjenosti i udobnosti. To se uglavnom odnosi i na Model 3 Performance. Straga na zadnjim vratima (i na prednjim sjedalima) model Performance ima i stiliziranu oznaku ‘Warp ubrzanja’.
Tako je Tesla na modelu Performance značajno izmijenila mehaničke elemente šasije kako bi pratili poboljšanje performansi pogonskih sustava i ovjesa. Konstrukcija je kruća, promijenjene su opruge, šipke stabilizatora i ležajevi kako bi šasija imala bolje performanse i izvrsno reagirala na zahtjeve vozača.
Što se dimenzija Modela 3 Performance tiče, one su sljedeće: duljina 4720 mm (kao i osvježeni Model 3), širina bez retrovizora 1850 mm (s preklopljenim retrovizorima 1933 mm), a s otvorenim retrovizorima 2089 mm, visina 1431 mm (Model 3 ima 1441 mm), međuosovinski razmak 2875 mm. Širina traga kotača – prednjih i stražnjih je 1584 mm. Širina traga prednjih kotača je 1584 mm, a stražnjih 1570 mm. Visina od podloge 128 mm (10 mm niže od AWD Long Range modela).
Težina našeg testnog vozila je između 1851 kg (težina ovisi o opremi, ali i mjestu proizvodnje jer se koriste različite baterije, no o tome nešto kasnije u tekstu).
Kad je riječ o volumenu prtljažnih prostora treba reći da Model 3 Performance ima straga volumen od 594 l (iza drugog reda sjedala), a sprijeda u ‘frunku’ 88 l, što daje ukupan volumen od 682 litara s petero putnika.
Iznimnu snagu na cestu prenose veliki 20-colni Warp kotači od kovanog aluminija s novim ljetnim gumama visokih performansi. Ovi novi, veći kotači omogućuju bolje reagiranje pri skretanju, veću predvidivost i bolje prianjanje pri izlasku iz zavoja, kako na cestama tako i na trkaćim stazama.
Dakle, mi smo na svom testnom Performance modelu imali ljetne izrazito sportske gume Pirelli P Zero dimenzija 235/35R20 92Y sprijeda i 275/30R20 97Y straga.
Naš je model bio Deep Blue Metallic plave boje, koja je doplatna.
Unutrašnjost
Nova sportska jednodijelna sjedala sprijeda imaju poboljšani bočni jastuk i bočni oslonac, što pruža veću podršku tijelu bočno pri vožnji kroz zavoje i dinamičnoj vožnji. Ujedno imaju mogućnost grijanja i ventilacije. Ukrasi od karbonskih vlakana s jedinstvenim, po prvi put tkanim uzorkom u Tesli, nešto je po čemu se Model 3 Performance ističe među ostalim varijantama vozila Model 3.
No treba reći kako je većina poboljšanja u potpuno redizajniranoj kabini unesenih u Model 3 primjetna i na modelu Performance. Niti u našem ovotjednom testnom modelu dosadašnjih ručica straga na kolu volana nema (baš kao niti u testiranom Modelu S) pa čak niti polugica za žmigavce ili odabira smjera kretanja (‘mjenjač’) kao u modelu Y ili starijem Modelu 3. A i kolo volana je redizajnirano i modernijeg oblika središnjeg dijela.
Ručice su zamijenjene kontrolama na upravljaču za jednostavno iskustvo vožnje, uključujući i dodirne prekidače i fizičke gumbe. Indikatori skretanja (žmigavci) su postavljeni na lijevu granu kako bi bili dostupni upravo tamo gdje vam prirodno leži palac lijeve ruke. S potpuno novim dodirnim gumbom možete brzo uključiti ili isključiti pokazivač kako biste signalizirali promjenu smjera. A kada je aktivirana Teslina značajka Auto-Cancel, žmigavci se automatski poništavaju kada Model 3 detektira završetak manevra kao što je spajanje, promjena vozne trake ili račvanje na cesti. U tim situacijama iskustvo bez ručica pruža još jednostavnije iskustvo od tradicionalnih ručica.
Dakle, na upravljaču se nalaze, osim dva za Teslu uobičajena rotirajuća kotačića, nekoliko gotovo neprimjetnih tipaka koje se koriste za žmigavce i svjetla (s lijeve strane) te sirenu, kameru, tempomat, brisače i glasovnu aktivaciju (s desne strane). Ovdje treba reći kako se za ove promjene i nije baš jednostavno priviknuti, posebno je zbunjujuće ispočetka, a pogotovo ako ste još ‘glavom u klasičnim’, uobičajenim automobilima. Ipak, nakon kojeg dana će sve sjesti na svoje mjesto.
Sama kabina osvježenog Modela 3 se odlikuje arhitekturom kabine poput čahure s vrhunskim materijalima (pravi aluminij, tekstil itd.) i povišenim razinama izvedbe.
Redizajnirana središnja konzola prekrivena aluminijem, prostrano spremište, dva bežična punjača za telefon. Prijenosna računala s brzim punjenjem i više s jednim prednjim i dva stražnja USB-C priključka za punjenje, svaki s do 65 W snage.
Sve je jednostavno povezano preko Bluetootha za sinkronizaciju svega, od kontakata do glazbe.
Primjetan je i novi super svijetli središnji zaslon od 15,4 inča s velikim odzivom, koji je iste veličine kao i prije, ali s više iskoristive površine zaslona zahvaljujući tanjem okviru. Ima prilagodljivo korisničko sučelje i s vremenom postaje sve bolje s OTA ažuriranjima.
Po prvi put, Model 3 nudi prilagodljivo ambijentalno osvjetljenje cijele kabine. Vlasnici mogu uskladiti boju sa svojim raspoloženjem dana brzim dodirom. Naravno, ukoliko su baš jako raspoloženi da se time poigraju.
Putnici na stražnjim sjedalima sada imaju pristup novom stražnjem zaslonu od 8” s integriranom kontrolom klime, ventilacijom i zabavom. Više će doći u budućnosti, s OTA ažuriranjima.
Kabina Modela 3 sada je tiha kabina, zahvaljujući Teslinom posebnom akustičkom staklu od 360˚, poboljšanim čahurama ovjesa, brtvama i materijalima za prigušivanje zvuka. Sve zajedno značajno smanjuje buku: 30 posto smanjenje buke vjetra, 20 posto smanjenje buke na cesti, 30 posto poboljšanje izolacije ambijentalne buke, 25 posto poboljšanje buke od udaraca podloge.
Sigurnost
U Tesli kažu kako je sigurnost njihovih vozila uvijek na prvom mjestu. To dokazuje i Europski program ocjenjivanja novih automobila (Euro NCAP), gdje je Tesla Model 3 2019. dobila 5 zvjezdica za sigurnost sveukupno i u svakoj kategoriji. Euro NCAP kaže i kako je Model 3 najbolji u svojoj klasi velikih obiteljskih automobila i hibridna/električna vozila. Također je dobio najveću ocjenu u kategoriji zaštitnih sustava za pomoć pri vožnji zahvaljujući svojim naprednim značajkama aktivne sigurnosti, uključujući sustav pomoći za zadržavanje u prometnoj traci, sustav upozorenja za sigurnosni pojas, sustav za pomoć pri regulaciji brzine i automatsko kočenje u nuždi.
Najnoviji Model 3 uključuje nekoliko Teslinih prvih sigurnosnih značajki za zaštitu od bočnog sudara, izgrađenih na vrhu već najsigurnije arhitekture platforme na svijetu. Što se konstrukcije tiče, metalna konstrukcija kombinacija je aluminija i čelika što omogućava maksimalnu čvrstoću u svakom području. U testu lomljenja krova, Model 3 se odupro masi četiri puta većoj od vlastite, čak i s potpuno staklenim krovom: to je težina jednaka težini, kako Tesla slikovito kaže – dva odrasla afrička slona.
Oba stupa prednjih vrata opremljena su indikatorom mrtvog kuta u gornjoj rešetki zvučnika. Kada se detektira vozilo u vašem mrtvom kutu u susjednoj traci, pojavljuje se crveno svjetlo na gornjoj rešetki zvučnika.
U skladu s EU regulativom, Model 3 sada je opremljen zvučnim signalom koji se oglašava kada se prekorači određeno ograničenje brzine. Pritiskom na znak ograničenja brzine na zaslonu osjetljivom na dodir isključuje se zvučni signalo za prebrzu vožnju i zaslon za ostatak vožnje. Kao što je propisano u EU, upozorenja o prebrzoj vožnji automatski se ponovno aktiviraju na početku svakog ciklusa vožnje (svaki put kada je vozilo u stanju parkiranja, a vi se udaljite).
Naš testni Performance model je imao najskuplji doplatni poboljšani Autopilot te automatsko zaustavljanje kad je crveno na semaforu i na znaku obaveznog zaustavljanja. Osim toga, u budućim ažuriranjima vozilo će se moći voziti samostalno gotovo posvuda uz minimalnu intervenciju vozača.
Pogonski sklop Modela 3 Performance
Pogonska jedinica najnovije generacije i visokih performansi donosi više od 460 KS, i 723 Nm okretnog momenta omogućuje ubrzavanje od 0 do 100 km/h za samo 3,1 s te maksimalnu brzinu od 262 km/h. Spomenimo, većina današnjih modernih potpuno električnih automobilia ograničena na brzine debelo ispod 200 km/h? Da, ne i Tesla! Ipak, maksimalna izlazna snaga sustava je vremenski ograničena na nekih 30 minuta. Ovo je definitivno najsnažniji i najdinamičniji Model 3 do sada.
Riječ je o all-wheel drive pogonu na sva četiri kotača s dvostrukim motorom prema nekim informacijama (sam proizvođač ne navodi ovakve podatke uopće!) snage je maksimalno 150 kW (204 KS) sprijeda, dok je onaj stražnji elektromotor snage maksimalno 190 kW (258,4 KS). Tako smo naveli kod prethodno testiranog Modela 3 iz 2021., pa pretpostavljamo da i ovaj ažurirani model ima identične ili barem slične brojke. Naravno, njegov je pogon stalan na sva četiri kotača. Ipak, ako pogledate služebnu američku Tesla stranicu vidjeti ćete da njihov Performance ima čak 510 KS, odnosno 50 KS više od onoga što možete pročitati na službenim stranicama europskih podružnica Tesle.
OK, ali govorimo o ionako nestvarnim podacima snage, koje osim u Njemačkoj na njihovim Autobahnovima niti ne možete dosegnuti niti ‘u ludilu’. A i zašto? Pa ovo nije trkaći automobil!
Kad je riječ o potrošnji struje, novi Model 3 Performance ima prosječnu potrošnju s 20-colnim kotačima od nekih 16,7 kWh/100 km. Certificirani doseg je prema proizvođaču 528 km (WLTP). Inače, prema neslužbenim informacijama baterija u Modelu 3 Performance razlikuje se u ovisnosti gdje je vozilo proizvedeno. Tako je vozilo proizvedeno u američkoj gigatvornici u Fremontu opremljeno Pnasonic baterijom kapaciteta 82 kWh, a ono proizvedeno u kineskoj gigatvornici u Shangahaiju opremljeno LG baterijom kapaciteta 79 kWh.
Ako ste se pitali kao funkcioniraju njegovi elektromotori, onda treba reći da su oni neovisni i svaki od njih ima samo jedan pokretni dio za minimalno održavanje i maksimalnu postojanost. Za razliku od tradicionalnih sustava pogona na sva četiri kotača, Teslin sustav digitalno upravlja okretnim momentom prednjih i stražnjih kotača i time omogućava daleko bolju upravljivost i kontrolu trakcije. I da, oba elektromotora rade bešumno i bez vibracija, a snaga je odmah isporučiva i ravnomjerno raspoređena kako ubrzanje raste. Isto tako, s podesivim načinom Chill-Mode, naglo raspoloživa ulazna snaga može se donekle ublažiti sve dok potrebna osjetljivost na papučici gasa još nije dostupna.
Potpuno novo na vozilu Model 3 Performance je to da se prilagodljivom tehnologijom amortizacije u potpunosti upravlja putem Teslinog internog softvera, a integrirana je u sustav za upravljanje dinamikom pri vožnji – Tesla Vehicle Dynamics Controller (VDC). Ovaj sustav nove generacije omogućuje vrhunske performanse pri upravljanju bez negativnih posljedica po svakodnevnu upotrebljivost.
Tesline trkaće kočnice na Modelu 3 Performance, koje dolaze u standardu s kočionim pločicama visokih performansi, pružaju trenutno usporavanje, imaju veća toplinska ograničenja i izdržljivije su. Kočione čeljusti su crvene, na sva četiri kotača.
Najnovija generacija sustava Track Mode sada sadrži prilagodljive komande ovjesa s pogonskim sklopom optimiziranih performansi koji odmah reagira na zahtjeve vozača i jamči maksimalnu kontrolu. Kad je sustav uključen, putem potpuno novog korisničkog sučelja možete prilagođavati razinu upravljivosti te upravljati kontrolom stabilnosti i regenerativnim kočenjem.
Zahvaljujući svim tim izmjenama stvoreno je iskustvo pri vožnji koje sada omogućuje preciznije ispunjavanje naredbi vozača, pa možete iskoristiti sve prednosti viših ograničenja performansi na cesti i na trkaćoj stazi.
Domet i punjenje
Za osvježeni Model 3 Tesla kaže kako se kombinirajući nisku potrošnju i visoku vršnu snagu punjenja može napuniti do 282 km u 15 minuta.
Model 3 za punjenje je doista jednostavan i prikladan. Za svakodnevnu uporabu, vlasnici pune svoj automobil kod kuće ili u uredu putem standardne utičnice ili wall boxa, ovisno o njihovim potrebama. Za putovanja na velike udaljenosti imaju pristup mreži Supercharger punjača (na jednoj od njihovih 12.000+ supercharger lokacija diljem Europe). Na svakoj od 8 postaja u Hrvatskoj naći će se više punionica koje im omogućuju punjenje do 150 kW. Iako Model 3 možete puniti i snagom od 250 kW.
Za kraj, osvježena Tesla Model 3 u Hrvatskoj kreće s cijenom za model Rear-Wheel Drive sa stražnjim pogonom od 39.990 eura, Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive kreće od 44.990 eura, Model 3 Long Range All-Wheel Drive kreće od 48.990 eura, a Model 3 Performance All-Wheel Drive kreće od 57.490 eura. Naš testni model Model 3 Performance All-Wheel Drive sa svom dodatnom opremom stoji 67.283 eura.
Inače, osnovno jamstvo za vozilo traje 4 godine ili 80.000 km, ovisno o tome koji od uvjeta nastupi prvi. Jamstvo na bateriju i pogonsku jedinicu traje 8 godina ili 160.000 km, ovisno o tome koji od uvjeta nastupi prvi.
Scena.ba