Prošli tjedan u tehnološkoj industriji obilježilo je predstavljanje Muskovih robotaksija. Nakon dugo vremena, brojnih najava i nagađanja, napokon smo vidjeli kako izgleda Muskova vizija autonomnog prijevoza. Njegov plan uključuje automobile bez volana i papučica gasa i kočnice te omogućavanje postojećim vlasnicima Teslinih automobila da njihov FSD preuzme potpuno kontrolu nad vozilima, bez potrebe da oni imaju ruke na volanu i pažnju na cesti.
Plan je, jasno, itekako ambiciozan i pitanje je kada će se (neki se pitaju i hoće li se) ostvariti.
Također, pitanje je hoće li Musku probleme raditi i njegov novi prijatelj – Donald Trump. Zbog Muskove podrške, Trump je prvo promijenio mišljenje oko električnih vozila, a zatim je rekao da bi ga volio imati za savjetnika u Bijeloj kući, dok je šef Tesle komentirao kako je Trump bolji kandidat za mjesto predsjednika SAD-a od Harris.
No samo nekoliko sati prije nego je Musk predstavio robotaksije, na jednom skupu u Detroitu Trump je govorio o kineskim automobilima i autonomnim vozilima. Naglasio je kako će nastaviti sa svojim naporima da zaštiti Ameriku od prijetnje kineskih automobila te da će zaustaviti Kineze i druge države u proizvodnji automobila i autonomnih vozila. Pri tome je upitao posjetitelje skupa: Voli li itko autonomna vozila, znate što je to?. Rekao je kako je to za njega pomalo zabrinjavajuće te namjerava zaustaviti operacije autonomnih vozila na američkim cestama.
Što je Trump ovime mislio, prilično je nejasno te čini se kako niti mediji nisu složni oko načina na koji su shvatili ovu poruku.
Naime, na Business Insideru kažu kako bi Elon Musk sada morao nagovoriti Trumpa da promijeni mišljenje i da ne zabrani autonomiju, tehnologiju koja je, prema šefu Tesle, ključna za budućnost kompanije.
S druge strane, na Fortuneu su fokusirani na ovaj dio s kineskim kompanijama te smatraju kako se Trumpovi komentari prvenstveno odnose na prijetnju s istoka te da bi u biti, smanjenjem konkurencije, mogli pomoći Tesli i drugim američkim tvrtkama poput Alphabetova Wayma čiji robotaksiji već godinama prevoze putnike na određenim tržištima.
Trenutačno više kineskih kompanija i startupova testira autonomne automobile u kineskim gradovima poput Pekinga i Wuhana, a neki poput WeRidea već provode komercijalne operacije s taksijima u kojima nema vozača. No osim u Kini, kineske kompanija već godinama testiraju svoje automobile i na američkim cestama. Pored Trumpa, čak je i Bidenova administracija predložila zabranu kineskog hardvera i softvera u povezanim vozilima, navodeći kao razlog – sigurnost. Dakle, čini se kako, bez obzira na pobjednika izbora, nema previše potencijala za uspjeh kineskih autonomnih vozila na američkim cestama i tek treba vidjeti što je Trump mislio sa zabranom autonomije – odnosi li se na sve kompanije ili samo na one koje nisu američke.