Crna statistika na putevima u Bosni i Hercegovini. Svakodnevno nam stižu informacije o prometnim nesrećama sa smrtnim ishodom. Podaci pokazuju da su u prošloj godini poginula 222 naša sugrađana. Evidentna je i nepravilna upotreba električnih trotineta. Stručnjaci posebno upozoravaju na zaštitu pješaka koji su najranjiviji sudionici u prometu.
Pretrčavanje ulice mimo pješačkog prelaza. Prelazak na crveno svjetlo. Česta slika. Takvo ponašanje, pravdaju se, u žurbi – direktno ugrožava život pješaka. Rijetki su oni koji će i priznati da svjesno krše propise.
Upravo je ponašanje pješaka posmatrala policija u Banjaluci i Prnjavoru. U jednom danu u akciji „Odnos vozač-pješak“ kontrolisano je 169 vozača i pješaka.
POLICIJSKA UPRAVA BANJALUKA
“Zbog počinjenih prekršaja vozačima je izdato 106 prekršajnih naloga, od čega 92 za prekršaje u vezi odnosa vozač-pješak i 14 za ostale prekršaje, dok je zbog počinjenih prekršaja izdato 59 prekršajnih naloga pješacima.”
MLADEN PETROVIĆ, direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja RS
“Trudimo se da educiramo i preventivno djelujemo na pješake, pogotovo u zoni škola, da educiramo i djecu koji su prvi polaznici u prometu. Na koji način se pravilno kreće saobraćajnicama i trotoarima.”
Da li građani u Bosni i Hercegovini pravilno upotrebljavaju električne trotinete koji su sve prisutniji na ulicama? Prvi utisak je NE.
Obavezna je upotreba kacige, kao i tehnički pregled električnog trotineta. To je regulativa u Republici Srpskoj. Zakon o sigurnosti prometa Bosne i Hercegovine nije regulirao ovu oblast, iako je upotreba lakih električnih vozila sve zastupljenija u Bosni i Hercegovini, kao i u zemljama regije.
NIKOLA ĆOPIĆ, član Koordinacione grupe za bezbjednost saobraćaja RS
“Mogli smo da vidimo da se osobe prevoze bez korištenja zaštitne opreme, odnosno kacige, mogli smo da vidimo djecu gdje se kreće njih dvoje ili troje na jednom trotinetu i, ono što je posebno zabrinjavajuće, gdje smo vidjeli roditelje koji prevoze djecu na ovim prevoznim sredstvima, iako je zakon propisao da se u tijeku vožnje može prevoziti samo jedna osoba.”
BRANKO STAMATOVIĆ, direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja Srbije
“Naša procena je da je negdje oko 250.000 trotineta već kupljeno i u upotrebi. Ono što je urađeno jeste da su u Zakonu o sigurnosti prometa električni trotineti prepoznati kao laka električna vozila.”
Upravljali električnim totinetom, biciklom, motornim vozilom ili bili pješak – važno je poštovati propise. Trenutak nepažnje može dovesti do
neželjenog ishoda.