Izgradnja autoceste kroz Hercegovinu bit će intenzivirana u narednim mjesecima. Mostar bi uskoro trebao biti povezan s autocestom u BiH, ali i europskom mrežom cesta u Hrvatskoj, kazali su za Klix iz Autocesta Federacije BiH.
Opredijeljenost Federacije Bosne i Hercegovine za izgradnju mreže autocesta i povezivanje s Europskom unijom je neupitna. Brojni projekti su pokrenuti ili će biti pokrenuti u narednim mjesecima, i to ubrzanim tempom. Naša država na sjeveru je već povezana s EU, a odnedavno i na jugu. Međutim, novitet je da će uskoro i Mostar biti povezan, što će uvelike olakšati putovanja građanima BiH.
Kada govorimo o gradnji autoceste u Hercegovini, najznačajniji je LOT 4, koji predstavlja južni dio Koridora 5C i obuhvaća duljinu od oko 50 kilometara.
Riječ je o dionicama Mostar sjever – Mostar jug (15 km), Mostar jug – tunel Kvanj (9,2 km), tunel Kvanj – Buna (5,2 km), Buna – Počitelj (7,2 km), Počitelj – Zvirovići (11,07 km) i Zvirovići – Bijača (10 km).
U tenderskoj fazi su Mostar sjever – Mostar jug i Mostar jug – tunel Kvanj. U izgradnji je dionica tunel Kvanj – Buna, dok je dionica od Počitelja do Bijače, ukupne duljine 21 kilometar, već u upotrebi.
Dionica Buna – Počitelj završena je prije tri godine, ali će u promet biti puštena kada bude izgrađena dionica Kvanj – Buna, za koju je početkom jeseni odabran izvođač radova i potpisan ugovor o izgradnji.
“Najznačajniji objekt na ovoj dionici je tunel Kvanj dug 2,7 kilometara,” kazali su iz Autocesta FBiH, te dodali da će u narednih mjesec dana biti potpisan i ugovor za trasu Mostar jug – tunel Kvanj.
“Ugovor za izgradnju dionice Mostar jug – tunel Kvanj bit će potpisan u sljedećih mjesec dana, dok je potpisivanje ugovora za izgradnju dionice Mostar sjever – Mostar jug planirano za drugi kvartal sljedeće godine. Na dionici Mostar sjever – Mostar jug gradit će se dvije petlje autoceste, Mostar sjever i Mostar jug, te trasa u duljini od 15 km između ove dvije petlje i za izgradnju ceste s dvije trake koja povezuje ove petlje s postojećom magistralnom cestom M17. Dionica bi trebala imati pet tunela i deset vijadukata na svakom od dva kolnika,” poručili su iz Autocesta za Klix.ba.
U Blagaju su Autoceste FBiH s EBRD-om u utorak prezentirali dodatne dokumente koji su pružili odgovore na pojedine segmente projekta Koridora 5C, kao što su okolišni i društveni utjecaj za projekt Mostar jug – tunel Kvanj, a koji se tiču odabira trase, mapiranja, socijalne osjetljivosti i ažuriranog plana upravljanja bioraznolikošću.
Kao što je od ranije poznato, izgradnja većine dionica autoceste na Koridoru 5C financirana je ili će se financirati uz pomoć kreditnih aranžmana s međunarodnim financijskim institucijama, te su Autoceste FBiH obvezne, uz domaće zakone, poštivati pravila i standarde međunarodnih financijskih institucija koje vode politički ciljevi EU-a i njihova načela održivog razvoja, uključivanja javnosti i odgovornosti.
Pitali smo Autoceste FBiH i o tunelu Prenj, te su istaknuli da je riječ o najvećem tunelu u BiH, devetom u cijeloj Europi po duljini, te da će u prosincu 2024. biti završen tender za izvođača radova.
“Što se tiče realizacije projekta na potezu Ovčari – ulaz u Tunel Prenj, Tunel Prenj, Tunel Prenj – Mostar sjever, tj. trenutno aktualnog projekta Tunel Prenj, riječ je prije svega o najduljoj i najsloženijoj građevini na cijeloj dionici autoceste od Konjica do Mostara. Duljina desne tunelske cijevi je 10,165 km, dok je lijeva 10,160 km. To će biti najveći tunel u BiH, a deveti u cijeloj Europi. Uzimajući u obzir složenost i zahtjevnost navedene dionice za izgradnju, tenderski proces za odabir izvođača radova na predmetnoj dionici je u drugoj završnoj fazi tenderiranja. Sam tijek tenderskog procesa definiran je Planom nabavki za predmetnu dionicu i usklađen je i odobren od strane vodeće banke IFI-ja. Planom nabavki definiran je rok za odabir izvođača i dodjelu ugovora do prosinca 2024.,” izjavili su iz Autocesta FBiH.
Na kraju su naglasili da su navedeni podaci podložni promjenama, ovisno o tijeku evaluacije i brzini odgovora kreditora i ponuđača, ili eventualnim dodatnim zahtjevima ponuđača u evaluacijskom procesu, na što Autoceste FBiH ne mogu utjecati, nego vode proces sukladno procedurama i pravilima banaka.
Scena.ba