Zviždač iz Boeinga kaže da su dijelovi aviona imali ozbiljne nedostatke Karoserije aviona koje je proizveo najveći dobavljač Boeinga redovito su napuštale tvornicu s ozbiljnim nedostacima, tvrdi bivši inspektor kvalitete u tvrtki.
Santiago Paredes koji je radio za Spirit AeroSystems u Kansasu, rekao je za BBC da je često pronalazio do 200 nedostataka na dijelovima koji su bili spremni za isporuku Boeingu. Dobio je nadimak “showstopper” jer je usporio proizvodnju kada je pokušao riješiti svoje brige, tvrdio je.
Spirit je rekao da se “uopće ne slaže” s optužbama. “Snažno se branimo od njegovih tvrdnji”, rekao je glasnogovornik Spirita, koji je i dalje najveći dobavljač Boeinga.
Paredes je iznio optužbe protiv Spirita u ekskluzivnom intervjuu za BBC i američku mrežu CBS, u kojem je opisao što je rekao da je doživio radeći u tvrtki između 2010. i 2022. godine. Naime, bio je navikao pronalaziti “od 50 do 100, 200” nedostataka na trupovima – glavnom tijelu aviona – koji su trebali biti isporučeni Boeingu, rekao je.
“Pronalazio sam mnogo spojeva koji su nedostajali, puno savijenih dijelova, ponekad čak i dijelove koji su nedostajali.”
Boeing je sve to odbio komentirati
Američki ministar prometa Pete Buttigieg rekao je da vlada “stavlja Boeing pod mikroskop” kroz tekuće istrage Savezne uprave za zrakoplovstvo (FAA). “Moraju pokazati da ispunjavaju standarde kvalitete i sigurnosne standarde koje je postavila FAA”, rekao je u četvrtak za BBC. “Oni imaju odgovornost da zadovolje naše standarde, ali mi to ne prihvaćamo samo na povjerenje… smatrat ćemo ih odgovornima za to.”
‘Glava’ Spirit AeroSystems i Boeing našli su se pod intenzivnim nadzorom nakon što su neiskorištena vrata skinuta s potpuno novog 737 Maxa nedugo nakon polijetanja u siječnju, ostavljajući zjapeću rupu u bočnoj strani aviona. Prema istražiteljima, vrata je prvotno ugradio Spirit, ali su ih Boeingovi tehničari naknadno uklonili kako bi ispravili neispravne zakovice.
Incident je potaknuo američkog regulatora, Federalnu upravu za zrakoplovstvo, da pokrene reviziju proizvodnih praksi u obje tvrtke. Pronašao je više slučajeva u kojima se tvrtke nisu pridržavale praksi kontrole proizvodnje.
Prizemljeno gotovo 200 zrakoplova
Regulatori su nakon incidenta privremeno prizemljili gotovo 200 zrakoplova Boeing 737 Max 9.
Još jedna FAA istraga pokrenuta je ranije ovog tjedna nakon što je Boeing rekao regulatorima da možda nije pravilno pregledao svoje zrakoplove 787 Dreamliner. FAA je rekla da će ispitati je li osoblje krivotvorilo evidenciju.
Gospodin Paredes rekao je za BBC da su neki od nedostataka koje je identificirao dok je bio u Spiritu bili manji – ali su drugi bili ozbiljniji. Također je tvrdio da je bio pod pritiskom da bude manje rigorozan.
“Uvijek su dizali galamu oko toga zašto sam to pronašao, zašto sam to gledao”, rekao je.”Samo su htjeli da se proizvod isporuči. Nisu bili usredotočeni na posljedice slanja loših trupa. Bili su samo usredotočeni na ispunjavanje kvota, ispunjavanje rasporeda, ispunjavanje proračuna… Ako su brojke izgledale dobro, stanje trupa zapravo nije bilo važno”, rekao je.
Mnoga od navodnih iskustava g. Paredesa u Spiritu dio su njegovog svjedočenja u pravnom postupku koji su nezadovoljni dioničari pokrenuli protiv tvrtke.
Međutim, u pravnim dokumentima on se naziva jednostavno “Bivši zaposlenik 1”. Ovo je prvi put da je Paredes, bivši tehničar zračnih snaga, javno govorio. Prije svog odlaska iz tvrtke, g. Paredes vodio je tim inspektora smješten na kraju proizvodne linije 737 Max.
Drugi bivši revizor kvalitete, Josh Dean, čije su tvrdnje također trebale biti dio tužbe, preminuo je prošli tjedan nakon što je dobio ozbiljnu bakterijsku infekciju.
Tužba za namjerni pokušaj prikrivanja nedostataka
Tužba optužuje kompaniju za namjerni pokušaj prikrivanja ozbiljnih i široko rasprostranjenih nedostataka u kvaliteti i izlaganje dioničara financijskim gubicima kada se ti propusti otkriju. Spirit je rekao da se “jako ne slaže” s tvrdnjama u tužbi.
Boeingova podrška Spirit je nekoć bio dio Boeinga i ostao je glavni dobavljač ovog proizvođača aviona. Gradi trup za svaki 737 Max u svojoj tvornici u Wichiti, Kansas, prije nego što ih otpremi u Boeingov vlastiti pogon u Rentonu, blizu Seattlea, Washington. Također izrađuje velike dijelove 787 Dreamlinera.
Sada je u teškom položaju. Krvari novac i izgubio je 617 milijuna dolara (494 milijuna funti) u prva tri mjeseca ove godine. Boeing je pristao pružiti financijsku potporu i pregovara o otkupu svoje bivše podružnice.
Izvori unutar zrakoplovnog diva inzistiraju na tome da su u tijeku napori za rješavanje pitanja kvalitete u Spiritu, a oni su uspjeli smanjiti broj grešaka u dijelovima koji napuštaju tvornicu u Wichiti za oko 80%. Paredes je rekao da su obje tvrtke svjesne razmjera problema s nedostacima i da se o tome raspravljalo na tjednim sastancima između inspektora kvalitete iz obiju tvrtki.
‘Vapaj za pomoć’
Sve je to osobno za Paredesa bile previše, tvrdio je, kada mu je njegov upravitelj naredio da promijeni način na koji se nedostaci prijavljuju, kako bi se smanjio njihov ukupni broj. Nakon što je protestirao, navodi, degradiran je i premješten u drugi dio tvornice.
“Osjećao sam da mi se prijeti i osjećao sam da mi se odmaže zbog izazivanja zabrinutosti”, rekao je. Paredes je nakon toga podnio “etičku žalbu” odjelu za ljudske resurse tvrtke i pisao tadašnjem izvršnom direktoru Spirita, Tomu Gentileu. U toj je e-poruci rekao: “Izgubio sam vjeru u kvalitetnu organizaciju ovdje u Spiritu i ovo je moj posljednji vapaj za pomoć”.
Paredes je naknadno vraćen na svoju čelnu ulogu i dobio je zaostalu plaću nakon što je njegova žalba djelomično prihvaćena. Ubrzo je napustio tvrtku. Sada tvrdi da ne bi bio voljan letjeti na 737 Maxu, u slučaju da i dalje ima nedostataka koji su nastali u tvornici u Wichiti.
“Nikada nisam upoznao mnogo ljudi koji su se bojali letjeti dok nisam radio u Spiritu”, rekao je. A onda, dok sam bio u Spiritu, upoznao sam mnogo ljudi koji su se bojali letenja – jer su vidjeli kako zapravo grade trupove.”
Scena.ba