U Južnoj Koreji na svakih 950 stanovnika dolazi jedan mini market.
Zamislite si sljedeću situaciju – trebate podići paket, napuniti vrijednosnu ZET-ovu karticu, kupiti ručak i podići nešto gotovine. U većem dijelu svijeta to znači odlazak u poštu, okretište ili podružnicu gradskog prijevoznog poduzeća, restoran i bankomat.
Ključno je u većem dijelu svijeta, ali ne i u Južnoj Koreju gdje sve to, i više, možete učiniti u najbližoj trgovini ili mini marketu (kvartovskom dućanu). Usto, takvih trgovina u Južnoj Koreji ima na svakom uglu pa ih ne morate ni tražiti predugo.
Južna Koreja je postala carstvo mini marketa i krajem prošle godine u državi od 52 milijuna stanovnika bilo je više od 55 200 mini marketa, odnosno po jedan na svakih 950 stanovnika.
To je više nego što McDonald’s ima franšiza diljem svijeta, a Južnu Koreju čini neprikosnovenim kraljem trgovina po glavi stanovnika.
Mini marketi su u Južnoj Koreji poznati po inovativnim strategijama prodaje i danas su važan maloprodajni kanal otvoren 24 sata dnevno.
Nekoliko je čimbenika koji izdvajaju korejske mini markete od ostalih. Prvo, tamo možete kupiti sve, od hrane i pića do potrepština za kućanstvo i ostalih usluga vezanih uz životni stil. U njima kupac može napuniti mobitel, platiti račune, podići gotovinu, naručiti putem interneta i podići dostavljačke pakete (u nekim marketima može čak i napuniti električni romobil, promijeniti strane valute i poslati međunarodnu pošiljku).
U korejskim marketima kupci mogu sjediti za stolom i ručati ili večerati (pa čak i doručkovati) okruženi redovima ispunjenim pivskim limenkama, ali i odraditi još mnogo toga. Naravno, svaki mini market ima i zaseban odjel s hranom gdje možete naručiti sve, od instant juha do rezanaca i raznoraznih omiljenih jela korejske kuhinje.
Dodate li tome i stolove za sjedenje, mikrovalne pećnice i dozatore vruće vode, sasvim je jasno zašto su mini marketi omiljeno mjesto gdje zaposlenici skoknu na brzi ručak, noćne ptice stanu na kasnojutarnju okrjepu nakon tuluma, a studenti napune baterije prije brojnih predavanja.
Još jedan važan čimbenik u procvatu mini marketa jest demografija. Naime, sve je više samaca u Južnoj Koreji što znači da raste broj kućanstva s jednom osobom. Naravno, kućanstva s više članova sklonija su kuhanju i obavljanju tjednih ili mjesečnih kupovina potrepština dok su samci skloniji jeftinim obrocima u mini marketima ili online naručivanju hrane.
Ono što je također pridonijelo procvatu mini marketa su društvene mreže. Naime, pretraživanjem YouTubea, TikToka ili Instagrama lako se naleti na mnoštvo videozapisa o korejskim mini marketima, a u većini tih videa influenseri recenziraju ponudu hrane, grickalica i pića i slično.
Sve je to potaknulo dodatno širenje i otvaranje mini marketa diljem Južne Koreje, premda su se najveći brendovi mini marketa (CU, GS25 i Emart24) počeli širiti i na područje jugoistočne Azije, uz ostalo Vijetnam i Aziju.
Pitanje je samo hoće li se koncept korejskih mini marketa proširiti svijetom kao što se i K-Pop i njihovi elektronički proizvodi ili će Zapad ipak ostati dosljedan nekim tradicionalnijim vrijednostima, piše Poslovni.
Scena.ba