VELIKI most kod Počitelja u BiH, koji je sastavni dio autoceste na koridoru V c između Budimpešte i Ploča, bit će pušten u promet 4. rujna. Lokalne vlasti tom prigodom planiraju organizirati veliku proslavu, kojoj će u sklopu službenog posjeta BiH nazočiti i predsjednik hrvatske vlade Andrej Plenković.
To je u petak medijima u BiH najavio predsjednik HDZ-a BiH Dragan Čović, a iz poduzeća Autoceste Federacije BiH potvrdili su da će na svečanosti, uz Plenkovića, govoriti i predsjedateljica Vijeća ministara BiH Borjana Krišto te premijer Federacije Nermin Nikšić.
Najavili su svečani program, koji će svojim nastupima obogatiti Hrvatska glazba Mostar, Klapa Drača, Antonija Batinić i HKUD Rodoč, kao i “spektakularni vatromet” uz presijecanje vrpce.
Otvara se 5. rujna
Most bi za korisnike trebao biti u funkciji od 5. rujna u podne, a oni će od tog trenutka, kada putuju iz pravca Mostara prema Hrvatskoj, autocestom moći doći do graničnog prijelaza Bijača-Nova sela i nastaviti putovanje autocestom Dalmatina.
Most je dug 980 metara, oslanja se na šest stupova visokih gotovo stotinu metara, kojima je premoštena Neretva, i nastavlja se na ranije izgrađenu dionicu autoceste u dužini od oko 11 kilometara kroz zapadni dio Hercegovine.
“Otvorenjem poddionice Počitelj- Zvirovići i mosta ‘Hercegovina’ ovaj dio BIH izravno će se povezati sa Europskom unijom”, istaknuli su iz Autocesta FBiH u pozivu za medije dodavši da se važnost ovog projekta ogleda u tome što će potaknuti razvoj gospodarstva i stvoriti uvjete za razvoj i napredak tog dijela BiH.
Probijeni svi rokovi
No na ovaj most korisnici autocesta u BiH čekali su neuobičajeno dugo, a svi rokovi za njegov dovršetak odavno su probijeni, pa je on postao simbol lošeg planiranja i izgradnje cestovne mreže kroz tu zemlju, a posebice koridor V c.
Autocesta na tom paneuropskom koridoru, koja kroz BiH prolazi u dužini oko 330 kilometara, u toj se zemlji gradi više od 20 godina, a dosad je izgrađeno manje od 130 kilometara iako je financijska konstrukcija odavno zatvorena. Temeljni je problem u pristupu gradnji kroz iscjepkane dionice duge tek nekoliko kilometara, kao i u nedostatku adekvatne procjene stanja na terenu i geoloških analiza, što onda višestruko povećava troškove gradnje i dovodi do probijanja rokova.
Most kod Počitelja vrijedan 30 milijuna eura trebao je biti dovršen u listopadu 2022., a posao su dobile dvije kineske i jedna azerbajdžanska tvrtka Azvirt Limited Liability Company. Rasponsku su konstrukciju uspjele spojiti tek u srpnju 2023., da bi u kolovozu ta konstrukcija na jednom spoju napuknula. Tijekom sanacije na mostu je eksplodirao jedan generator, koji je prouzročio dodatna oštećenja.
Iz Autocesta FBiH u travnju su najavili da će most konačno biti otvoren do 1. svibnja, pa su rok pomaknuli za “početak turističke sezone”, a onda su to prolongirali za “kraj ljeta”.
Za kašnjenje su Kinezima i Azerbajdžancima naplatili penale, a zbog propusta u gradnji tvrtke Sinohydro Corporation Ltd te Powerchina Roadbridge Group Ltd dobile su dvogodišnju zabranu sudjelovanja na svim natječajima i bilo kakvim drugim poslovima u kojima su Autoceste FBiH investitor.
Prema trenutačnim planovima, kompletna autocesta na koridoru V c kroz BiH mogla bi biti dovršena najranije oko 2030. godine, no najmanje šest godina trebat će za izgradnju tunela kroz planinu Prenj, na dionici između Sarajeva i Mostara, pa je sigurno da će i taj rok biti probijen.
Scena.ba