Vijeće za državnu pomoć BiH odbilo je Vladi FBiH izdati rješenje kojim bi Vlada, u smislu državne pomoći, jamčila za kreditno zaduženje Autocesta FBiH od 293.374.500 maraka kod komercijalnih banaka za izgradnju dionice autoputa Mostar sjever – Mostar jug, saznaje Fokus.
Naime, Autoceste FBiH na natječaju su izabrale čak sedam komercijalnih banaka okupljenih u konzorcij koje posluju u BIH da bi se kreditno zadužile za ovu dionicu, a sve to bi Vlada FBiH jamčila.
To bi praktično značilo da u slučaju da Autoceste FBiH ne bi mogle vraćati ovaj ogromni kredit, vraćala bi ga Vlada FBiH iz budžeta, koji se puni novcem poreznih obveznika.
Kamata od 6,35 posto
Inače, Autoceste FBiH, kako se navodi u odluci Vijeća za državnu pomoć, već sklopile ugovor s konzorcijem banaka kojeg predvodi Unicredit bank, a po efektivnoj kamatnoj stopi od 6,35 posto godišnje. Visina jamstva Vlade FBIH, kako se navodi, a prenosi Fokus, iznosila bi čak 450.782.762 maraka!
Vijeće za državnu pomoć u svom obrazloženju navodi da je ‘u pitanju financiranje infrastrukture javnim sredstvima, te spomenuta infrastruktura nije namijenjena isključivo određenom privrednom subjektu već će se ona koristiti za opću namjenu’.
– Slijedom navedenog, u članu 4. stav (2) tačka c) Zakona o sistemu državne pomoći u BiH se između ostalog navodi da se ovaj zakon ne primjenjuje na: ‘financiranje infrastrukture javnim sredstvima, ako se korištenje te infrastrukture ne naplaćuje od njenih korisnika i ako ta infrastruktura nije namijenjena isključivo određenom privrednom subjektu, te ako je riječ o infrastrukturi koja se odnosi na djelatnosti koje, u skladu sa zakonskim propisima, nisu liberalizirane i otvorene za tržišnu konkurenciju’, ističe se u obrazloženju.
Dakle, Vijeće je stava, primjenjujući regulativu EU, da u skladu s odredbama Obavještenja Komisije o pojmu državne pomoći, financiranje izgradnje cestovne infrastrukture u pravilu ne sadrži državnu pomoć.
Kredit i od EBRD-a
Uvažavajući činjenicu da su Autoceste, kako se navodi, transparentno provele postupak izbora banaka za kredit, vijeće je navelo se ‘ne može isključiti činjenica da će u određenim okolnostima kreditor (banka) također imati direktne koristi od državna jamstva’.
– To proizlazi iz činjenice da se garancije razlikuju od ostalih instrumenata državne pomoći, jer u slučaju dodjele garancije, država stupa u pravni odnos i s povjeriteljem. Ako se utvrdi kako jamstvo predstavlja državnu pomoć povjeritelju, takva vrsta pomoći u principu je zabranjena jer je riječ o operativnoj pomoći, navelo je Vijeće.
Inače, Vlada FBiH u ožujku je prihvatila prijedlog Ministarstva financija da se ova dionica drugim dijelom financira kreditom EBRD-a od 220 milijuna eura i to izgradnju dvije petlje te izgradnju dionice autoceste u dužini od 15 kilometara između ove dvije petlje i za izgradnju ceste s dvije trake koja povezuje ove petlje s postojećom magistralnom cestom M17.
Ova dionica bi trebala imati pet tunela i deset vijadukta na svakom od dva kolovoza. Rok otplate ovog zajma je 15 godina, dok je grace razdoblje četiri godine i uključen je u rok otplate zajma.
Scena.ba