O prisluškivanju putem pametnih telefona govori se godinama, a kao jedan od dokaza tog prisluškivanja mnogi navode situaciju u kojoj nam se, nakon razgovora u kojima spominjemo neke teme ili proizvode o kojima nikada nismo surfali mrežom, počinju pojavljivati oglasi povezani s njima. Stručnjaci za kibernetičku sigurnost iz NordVPN-a za Daily Mail objasnili su jedan jednostavan test s kojim možete provjeriti špijunira li vas zaista vaš pametni telefon.
Test je baziran na četiri koraka, pri čemu je vrlo važno da svoje telefone nastavite koristiti kao i do sada, tj. da ne mijenjate svoje navike korištenja, surfanja i pretraživanja.
Prvi korak u tom testu jest da nađete neku temu ili proizvod o kojima nikada niste ništa pregledavali putem interneta. Nakon toga stručnjaci savjetuju da počnete voditi više razgovora o toj temi kada se nalazite blizu svog telefona. Savjetuje se da pričate i o stvarima povezanim s temom koju ste odabrali kao test – ako je to putovanje u neku zemlju, razgovarajte o hotelima, mjestima koje želite posjetiti u toj zemlji i slično.
Treći korak odnosi se na ono što ne biste smjeli raditi, a to je pretraživati internet o toj temi ni o sličnim temama (npr. ako ste odabrali kao takvu testnu temu neku državu koju želite posjetiti, nemojte surfati općenito o putovanjima, gledati zrakoplovne letove i slično). Četvrti i posljednji korak tog testa jest samo – čekanje. Promatrajte hoće li se na vašem telefonu ili drugim uređajima koje koristite početi pojavljivati oglasi povezani s tom temom (npr. ponude putovanja, oglasi zrakoplovnih kompanija, turističkih agencija i slično) na internetskim stranicama, aplikacijama i društvenim mrežama.
Ako se takvi oglasi počnu pojavljivati, to može upućivati na činjenicu da vas vaš telefon zaista prisluškuje i koristi te informacije kako bi vam plasirao oglase na koje biste mogli kliknuti.
Uređajima dajemo prevelik pristup našim osobnim podacima
U testu koji je provela ekipa iz NordVPN-a oglasi su se počeli pojavljivati samo nekoliko dana nakon što su počeli razgovarati o temi o kojoj ranije nikada nisu guglali (o Saudijskoj Arabiji, čije je ime jedan član tima upisao u aplikaciju bilješki, te o orangutanima, o kojima su razgovarali). To je, prema izvršnom tehnološkom direktoru te tvrtke Marijusu Briedisu snažan indikator da uređajima dopuštamo prevelik pristup našim osobnim podacima i interesima.
Treba naglasiti da kako uređaji prikupljaju gomilu podatka i informacija o svojim korisnicima tako oni mogu predvidjeti njihovo ponašanje i namjere za koje niti sami korisnici možda nisu svjesni, no činjenica da su se oglasi o temama pojavili samo nekoliko dana nakon što su razgovarali o njima ukazuje na to da telefoni zaista slušaju sve o čemu razgovaramo.
Da ima nešto u tome, možemo vidjeti i na nedavnom primjeru marketinške tvrtke Cox Media, koja je svojim klijentima tvrdila da koristi softver nazvan “Active Listening”, kojim prisluškuje korisnike kako bi mogla dobiti još detaljniji uvid o njihovim interesima i to iskoristiti za plasiranje oglasa.
Kao jedan od savjeta s kojim možete spriječiti ili bar pokušati spriječiti potencijalno prisluškivanje na Daily Mailu kažu da – isključite glasovne asistente, a savjetuju i da provjerite dopuštenja koja imaju aplikacije na vašim telefonima i isključite dopuštenja vezana za mikrofon.
Ako zaista mislite da vas telefoni prisluškuju, možete poslušati savjete koje je podijelio NordVPN i provjeriti je li to zaista istina.