Ključno je ići u smjeru pokretanja trgovačkih marki. Riječ je o obliku povezivanja proizvodnje i trgovine koji jamči zastupljenost domaćih proizvoda na policama. To je osobito bitno kako bi se ojačao životni standard
S obzirom na to da individualna potrošnja po stanovniku, izražena u standardu kupovne moći, u FBiH iznosi 44 posto prosjeka EU-a te da je u vremenu liberalizacije potrebno domaću trgovinu pozicionirati kao važan stup gospodarstva uz jačanje konkurentnosti i povećanje udjela domaćih proizvoda, pokretanje vlastitih robnih marki i jačanje opskrbljenosti u blizini mjesta stanovanja, nedavno smo svjedočili hvalevrijednom potezu koji bi trebao rezultirati donošenjem strateškog dokumenta razvoja ovog gospodarskog sektora.
Jačanje konkurentnosti
Predsjednik Gospodarske komore Federacije BiH izv. prof. dr. sc. Marko Šantić i federalni ministar trgovine dr. sc. Amir Hasičević potpisali su sporazum o partnerskoj suradnji za izradu strategije razvoja trgovine Federacije BiH, a kako je kazao Šantić, time Gospodarska komora Federacije BiH preuzima aktivnu ulogu u organizaciji procesa izrade Strategije razvoja trgovine. Ova strategija će biti rezultat zajedničkog rada svih relevantnih aktera, uključujući predstavnike trgovinskog sektora, sindikata, akademske zajednice i civilnog društva. – Naš cilj je stvoriti održiv i konkurentan trgovinski sektor koji će doprinijeti ekonomskom razvoju Federacije BiH i poboljšanju životnog standarda naših građana. Mi ćemo iskoristiti svoje iskustvo i kapacitete kako bi zacrtani ciljevi i vizije bili obuhvaćeni – rekao je predsjednik Šantić. Ministar Hasičević navodi kako je cilj osigurati strateški okvir za razvoj trgovinskog sektora kroz unaprjeđenje zakonodavstva, institucionalne podrške, digitalne transformacije i uključivanja domaćih proizvoda kako bi se ojačala tržišna konkurentnost i stvorilo inkluzivno poslovno okruženje. Namjera je da se trgovinski sektor kroz realizaciju strateških ciljeva pozicionira kao stabilan i moderan stup gospodarstva Federacije BiH u kojem su ravnoteža tržišnih uvjeta, zaštita potrošača, inovacije i regionalna integracija ključni elementi održivosti.
O tomu koliki je značaj trgovine dovoljno govori i podatak kako gotovo dvije trećine BDP-a čini osobna potrošnja. Praksa u tranzicijskim zemljama pokazala je kako se domaća trgovina može održati samo okrupnjavanjem te kako koncentracija trgovine uvjetuje koncentraciju ponude koja će cijenom, kvalitetom, rokovima isporuke i dizajnom moći doći na police prodajnih mjesta. U tom smislu ključno je ići u smjeru pokretanja trgovačkih marki. Riječ je o obliku povezivanja proizvodnje i trgovine koji jamči zastupljenost domaćih proizvoda na policama.
Izrada strategije razvoja trgovine posljedica je strateškog određenja Vlade FBiH, a pritom će se, uz usklađivanje legislative s onom europskom, ići i u smjeru preporuka kako razvijati domaći trgovinski sektor, kako razvijati domaće proizvode, kako planski urediti ulazak velikih trgovinskih lanaca i kako dalje razvijati zaštitu tržišnog natjecanja. Među ciljevima su i stvaranje nabavnih skupina, učlanjivanje u međunarodne nabavne skupine – možda jedini način konkuriranja stranim lancima, ali i pokretanje vlastitih robnih marki i jačanja opskrbljenosti u blizini mjesta stanovanja.
Domaće marke
Ove aktivnosti dodatno dobivaju na važnosti s obzirom na to da su domaće marke još uvijek slabo prepoznate, a glavni uzrok su neodgovarajući razvoj tih proizvoda i nedovoljna promocija. Također, kupovna moć u BiH znatno je niža od europskog prosjeka. Bruto domaći proizvod (BDP) po stanovniku u BiH, izražen u standardu kupovne moći, u 2023. godini iznosio je 35 posto prosjeka EU-a, pokazuju rezultati Europskog programa uspoređivanja cijena. Isti rezultati pokazuju da je stvarna individualna potrošnja po stanovniku, izražena u standardu kupovne moći, u istoj godini iznosila 44% prosjeka EU-a.
Scena.ba