Koalicija „Pod lupom“ kontinuirano ukazuje na problem nedosljedne i neujednačene prakse kada je u pitanju sankcioniranje izbornih nepravilnosti. Iako Središnje izborno povjerenstvo BiH (SIP BiH) u pojedinim slučajevima reagira, u drugim, vrlo sličnim situacijama, kod prijavljenih izbornih nepravilnosti ne pronalazi elemente prekršaja, iako su oni jasno uočljivi. Samo tijekom Prijevremenih izbora za predsjednika Republike Srpske, Koalicija „Pod lupom“ je prijavila više slučajeva u kojima SIP BiH nije vidio elemente izbornih nepravilnosti, dok je u slučaju političkog subjekta Srpska demokratska stranka (SDS) ipak reagirao, ali na način koji dodatno otvara pitanje svrsishodnosti i dosljednosti kaznene politike.
Koalicija “Pod lupom” je, provodeći neovisnu, promatračku misiju, prijavila SIP-u 7 slučajeva u kojima je navedeni politički subjekt vodio preranu kampanju u Šamcu, Brodu, Vlasenici, Milićima, Zvorniku, Rudom i Foči (RS) te o tome informirao javnost na društvenim mrežama. Prema Izbornom zakonu BiH, zabranjeno je vođenje prerane izborne kampanje, međutim, politički subjekt je zloupotrijebio dio Izbornog zakona koji dopušta održavanje internih skupova tijela i statutarnih tijela političkih subjekata i na taj način predizbornu kampanju “pakirao” u navedene tekuće aktivnosti političkog subjekta koje to nisu bile i čija je očigledna namjera bila utjecaj na birače.
Politički subjekt je bez sumnje organizirao predizborne skupove u vrijeme kada to nije dopušteno, te je po prijavama Koalicije „Pod lupom“ SIP BiH na 61. sjednici održanoj 13. studenog 2025. izrekao sankciju za vođenje prerane kampanje u iznosu od 7.000 KM, uz naglasak na to da se sankcija odnosi na vođenje prerane kampanje na društvenim mrežama.
Iako je pravovremena reakcija SIP-a pohvalna i predstavlja korak prema unaprjeđenju izbornog procesa, što je i jedna od preporuka Koalicije „Pod lupom“ kada je u pitanju sankcioniranje političkih subjekata, nažalost, način na koji je izrečena, kao i visina izrečene kazne, ukazuju na to da sama sankcija nije adekvatna, što je i sastavni dio navedene preporuke da bi sankcija imala puni učinak.
SIP je svih sedam slučajeva zbog istog činjenično-pravnog osnova spojio u jedan predmet, te je izrekao jednu sankciju za vođenje prerane kampanje putem društvenih mreža. Nažalost, i pored ukazivanja jednog od članova SIP-a da je navedeni politički subjekt već prethodno dva puta sankcioniran i da se u ovom slučaju radi o sedam prekršaja spojenih u jedan predmet, u SIP-u nije bilo volje za izricanjem strože i adekvatnije sankcije.
Navedena prijava ukazuje na propuste u praksi sankcioniranja izbornih nepravilnosti u dva vrlo bitna segmenta. Prvi je taj što je jedan politički subjekt mogao neometano organizirati predizborne skupove u sedam općina, zloupotrebljavajući određene segmente zakona, a ovoga puta je sankcioniran samo zato jer je to objavljeno i na društvenim mrežama, što ne znači da se organiziranje predizbornih skupova na isti način neće događati u budućnosti, samo bez objava na društvenim mrežama. S druge strane, sankcija od 7.000 KM je izrazito mala, naročito kada se uzme u obzir da je prerana kampanja vođena u sedam općina, a istodobno i online, zbog čega se radi o velikom utjecaju na birače koji se dogodio u vrijeme kada je to zakonom zabranjeno.
Da je navedeni politički subjekt za svaki od 7 prekršaja dobio barem minimalnu kaznu predviđenu Izbornim zakonom od 3.000 KM, bio bi trostruko više kažnjen od izrečene sankcije.
Koalicija „Pod lupom“ izražava skepticizam da će ovakav način sankcioniranja uroditi plodom i da će imati odvraćajući karakter kada je u pitanju činjenje izbornih nepravilnosti, te poziva nadležne institucije na punu implementaciju jedne od ključnih preporuka za bolje izbore u BiH, a to je pravovremeno i adekvatno sankcioniranje svih izbornih nepravilnosti.
Scena.ba





